Huvudmeny

Censurering?

Startat av Mathias Rickman, 10 mars 2012, 19:23:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias Rickman

Ärade forums vänner

hur ser det ut med censurering på detta forum görs det eller får modeatorerna göra som det vill för vad jag vet så har vi i detta sammhälle http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet_i_Sverige vad jag vet jag har nämligen märkt att många trådar bara hux flux försvinner utan att det finns vad jag anser diräckt förklaring sådant tycker jag inte är hållbart i längden.Sedan så vet jag att på andra forum raderar man aldrig trådar utan man på sin höjd tar bort den text som är olaglig eller otrevlig och låter inlägget vara kvar och så låser man tråden med motivering till varför och vilken regel som bröts.

Mvh
Mathias Rickman
som undrar

Lars-Håkan_E

Lagen om yttrandefrihet gäller INTE på ett privat forum.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 10 mars 2012, 20:03:58 PM
Lagen om yttrandefrihet gäller INTE på ett privat forum.

... och censur kan bara utövas av myndigheter.

swedebear

Ett privat forum har alltid rätt (Precis som en privat tidning) att välja vilka åsikter som skall stå på forumet. Man skall inte tvingas sanktionera åsikter som man inte står för själva eller är diametralt motsatta mot vad man har för åsikter själv

Mathias Rickman

men att trådar bara som JAG upplever då att det hux flux låses & raderas bort utan anledning får moderatorerna göra sådant? tar man till exempel postvagnen så skriver moderatorerna där att tråden är låst men det raderar inte tråden om den inte innehåller olagliga saker se exempel http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=589710 går det inte att införa det här med istället för att "kvasta" bort det på ängång?

mil

Citat från: Mathias Rickman skrivet 11 mars 2012, 12:06:35 PM
men att trådar bara som JAG upplever då att det hux flux låses & raderas bort utan anledning får moderatorerna göra sådant? tar man till exempel postvagnen så skriver moderatorerna där att tråden är låst men det raderar inte tråden om den inte innehåller olagliga saker se exempel http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=589710 går det inte att införa det här med istället för att "kvasta" bort det på ängång?

jag ser väldigt många trådar som Admin låser samt trådar som Admintar bort olämpliga inlägg i men det skrivs att de gjort det. Sedan att trådar om samma ämmne slås i hop det förekommer med men jag har aldrig upplevt att trådar bara försvinner som du skriver

KG

Citat från: mil skrivet 11 mars 2012, 12:12:21 PM
jag ser väldigt många trådar som Admin låser samt trådar som Admintar bort olämpliga inlägg i men det skrivs att de gjort det. Sedan att trådar om samma ämmne slås i hop det förekommer med men jag har aldrig upplevt att trådar bara försvinner som du skriver

Kan det vara för att dom försvinner innan du ens sett dom?

Nico

Vad man som moderator får och inte får är beroende på vad som angetts av forumets ägare i första hand. Bara för att Postvagnen har en rutin för detta så är det inte så att vi här på Bussnack måste ha samma upplägg.  Sen beror det även på innehållet, men är det något som skapat bråk eller motsvarande så är det ofta bättre att helt ta bort det än att låsa tråden bara för att se att samma bråk blossar upp igen i en annan tråd som hänvisar till den låsta. Överlag är dock detta en balansgång och det är även därför man på de flesta forum försöker att diskutera just forumskötsel vid sidan om själva forumet i sig.

Det är även i sig sällsynt att hela trådar tas bort och det görs i så fall inte heller för att vi tycker det är kul eller för att vi har för lite att sysselsätta oss med på annat håll. I de fall där en hel tråd tas bort så informeras normalt de som varit inblandade i tråden. Däremot är det inte alltid att man informerar utåt då det för de allra flesta brukar vara uppenbart varför en viss tråd tagits bort. Sedan brukar tyvärr väldigt ofta olika förklaringar leda vidare i ganska meningslösa maratondiskussioner kring varför, hurför osv. Som Ersa påpekade så har vi även vissa lagar att ta hänsyn till samt även att det rent allmänt måste tas hänsyn till både s.k. netikett, men även vanlig hövlighet och hyfs.

Vi har även tidsaspekten att ta hänsyn till. Vi moderatorer sköter detta så gott vi kan på vår fritid och skulle vi sitta och skriva mail och/eller pm till varenda berörd deltagare när man kanske mest har gjort en snabbstädning i någon form så skulle man nog inte hinna med så mycket annat. Att det kan förekomma att trådar/inlägg tas bort eller låses utan förvarning står även tydligt i reglerna och ifall något försvunnit/plockats bort så kan nog de flesta ganska enkelt räkna ut vari orsaken består. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Av de fora som jag skrivit i, är Buss Snack och Smalspårsfrämjandets forum, de mest seriösa, såvitt jag kan bedöma.
Det är ytterst sällan som någon beter sig olämpligt här. Det gäller såväl skribenter, som moderatorer. På Postvagnen t.ex. blev jag både kvastad och uthängd (!!!), helt regelvidrigt från moderatorns sida, som senare medvetet bröt mot reglerna i ett eget inlägg  ???

Ett forum får en viss anda. Dels av forumägaren/moderatorerna, och dels av skribenterna. Buss snack håller mycket bra klass, tycker jag.

HJP