BD Busstrafiks bussar ca 1969

Startat av Mats Karlsson, 10 mars 2012, 14:55:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Nu har jag grävt djupt bland mina äldsta bussbilder. De visar bussar hos Bohuslän-Dals Busstrafik. Detta företag existerade 1966-69. Det bildades när Ingvar Grunds Omnibustrafik i Norra Sanne tog över Sven Utters Omnibustrafik i Stigen 1966. Ingvar Grund fick då med sig två finansiärer, Tage Wilhelmsson och Nils Plate. Tillsammans bildade de Bohuslän-Dals Busstrafik med verksamhet i både Hedekas och Norra Sanne i Bohuslän och Stigen i Dalsland. 1969 delades verksamheten, så att Ingvar Grund tog över delen i Stigen under namnet Grunds Busstrafik, medan Tage Wilhelmsson ihop med Curt Johansson tog över delen i Hedekas under namnet Wilhelmsson & Johansson. Namnet Bohusläns-Dals Busstrafik stod dock kvar på bussarna ytterligare ett år.

Följande bilder är från tiden då det stod Bohuslän-Dals Busstrafik på bussarna.

Scania-Vabis B5658/Larvik. Den nylevererades i maj 1968 och fick reg.skylten PA299 den 22 maj. Här är bussen så ny som den kan bli när den var på skolresa till Strömstad med min brors skolklass. Jag fick följa med för att hjälpa skolfröken att hålla ordning på småungarna som var "hela" fem år yngre än jag. Vid ratten provsitter min bror och till vänster står hans bäste kompis. Föga anade någon av dem att de 11 år senare skulle ta busskort, samt att min bror och jag då började köra extra för just detta företag.

Scania-Vabis BF7659/Larvik år 1967. Detta var BD Busstrafiks turistbuss. Denna juni-dag fick min bror och jag följa med min faster och hennes syföreningsvänninor på resa till Nääs slott. Bussen står här parkerad vid slottet.

Det gällde att hålla sig framme! Året därefter fick vi följa med samma syföreningstanter i samma buss, nu till Skara, där bussen står parkerad bakom domkyrkan. Vid denna tid hade BD Busstrafik hunnit delas och bussen hade följt med till Wilhelmsson & Johansson i Hedekas. Därför hade reg.nr ändrats från P459 till O779. Namnet BD Busstrafik stod dock kvar på bussen, som bara några få dagar efter fototillfället fick reg.nr PA449 och togs över av Grunds Busstrafik. I stället skaffade Wilhelmsson & Johansson en Volvo B58/Neoplan. Även här sitter min bror på förarsätet och säkerligen drömmer om en framtid som bussförare. Han hade nämligen denna buss som sin favoritbuss när han var ung.

Scania-Vabis BF7659/Larvik år 1967. Här är vi på resa till djurparken i Borås. Samma sak här. Föga anade min bror och jag då att vi nästan exakt 10 år senare började köra extra hos Grunds Busstrafik och då bl.a. fick köra just denna buss!! För mig var det något alldeles särskilt eftersom just denna buss var min favoritbuss på sin tid. Ända sedan bussen levererades lagom till högertrafiken 1967 har jag nämligen känt alldeles extra för just Larviks-bussar.

Scania-Vabis BF7358/Hägglund år 1957. Verksamheten hos BD Busstrafik expanderade så smått, varför denna buss köptes begagnad från TGOJ 1969. Vid fototillfället hade den hunnit komma över i Grunds Busstrafiks ägo. Bussen går här på linjen Vänersborg-Färgelanda-Högsäter och passerar här den beryktade Gatersbyn-korsningen i Färgelanda. Vid ratten sitter Ingvar Grunds son Ingemar som om några år skulle ta över företaget. Åren 1979-83 kom jag att köra åtskilliga gånger på denna linje, men då fanns inte denna högerstyrda BF73 kvar av naturliga skäl.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 mars 2012, 14:55:05 PM

Scania-Vabis BF7659/Larvik år 1967. Här är vi på resa till djurparken i Borås. Samma sak här. Föga anade min bror och jag då att vi nästan exakt 10 år senare började köra extra hos Grunds Busstrafik och då bl.a. fick köra just denna buss!! För mig var det något alldeles särskilt eftersom just denna buss var min favoritbuss på sin tid. Ända sedan bussen levererades lagom till högertrafiken 1967 har jag nämligen känt alldeles extra för just Larviks-bussar.

Mycket trevliga bilder! Just den här bussen tycker jag var extra fin eftersom den påminner om SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross. Jag tänker på den typ av bussar som bland annat 0699 och 0700 ingick i :D

Köpte alltså BD i stort sett bara just Larvik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 mars 2012, 16:05:26 PM
Mycket trevliga bilder! Just den här bussen tycker jag var extra fin eftersom den påminner om SJ:s långfärdsbussar med Larvikskaross. Jag tänker på den typ av bussar som bland annat 0699 och 0700 ingick i :D

Köpte alltså BD i stort sett bara just Larvik?
Jo, det var samma karosstyp på SJ:s bussar.

Samtliga tre nya bussar som BD Busstrafik köpte åren 1966-69, när det existerade, var Larviks-karosserade. Ingvar Grund som gick in som delägare i BD Busstrafik 1966 hade köpt Thor på 50-talet och VBK i början av 1960-talet. När han åter igen blev sin egen efter 1969 blev det Scania CR145 och Ikarus när det gällde nya bussar och från 1976 Delta. Anledningen till köpet av Larvik var att de var billigare än svenska karosser.

Greger Larsson

Fin Hägglundare ;)
Om jag ser rätt verkar man ha monterat singelstolar på vänstersidan framtill i stället för "långbänk". Notera även "siktrutan" på den främsta sidorutan.

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 mars 2012, 18:48:26 PM
Fin Hägglundare ;)
Om jag ser rätt verkar man ha monterat singelstolar på vänstersidan framtill i stället för "långbänk". Notera även "siktrutan" på den främsta sidorutan.
Jag kommer inte ihåg hur stolarna var placerade fram till vänster eftersom jag bara fick ett enda tillfälle att åka i bussen, nämligen hösten 1972. Då var den på upphällningen. Karossen hade släppt från ramen i området kring bakaxeln så att det gick sjögång i golvet vid ojämnheter i vägbanan, vilket gjorde att det var obehagligt att sitta just där. Motorn gick dock underbart fint, minns jag!! Bussen ställdes snart av och skrotades hos en släkting till bussägaren. Där stod delar av bussen kvar som ett vrak så sent som 1979. Mitt i allt skrot hittade jag karosskylten!