Busslink 4602 i Handen 2004

Startat av Mikael T Nilsson, 10 mars 2012, 12:51:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Busslink/Keolis 4602 har hunnit med om att vara stationerad i ett antal depåer i SL-land. Först placerades den i Handen och därefter Ösmo. Under senare delen av 2010-talet flyttades den vidare till Norrtälje och trafikerade huvudsakligen tätortslinjerna där. Under 2011 flyttades den från Norrtälje till Gubbängen.

Bilden visar bussen under Handentiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Strömblad

Såg denna på 811 idag.
Skönt att den busstypen försvann från Täby så man slipper köra dem mer. De här bussarna är bland det sämsta jag upplevt.
/J

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 mars 2012, 18:19:59 PM
Såg denna på 811 idag.
Skönt att den busstypen försvann från Täby så man slipper köra dem mer. De här bussarna är bland det sämsta jag upplevt.
/J

Det jag tänkt på vad gäller denna vagntyp är att de är något bullriga. Jag har hört att vissa förare anser att dessa vagnar känns lite som att köra äldre Volvo B10M/Säffle.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Strömblad

Bullret stör inte så mycket (där är B9S mycket värre), men de bussarna går inte att bromsa vettigt utan att få en massa ryck.
Sedan är de väldigt skramliga och slappa i styrningen när det går fortare än 50 km/h. Det var ingen höjdare när man fick en sådan upp i Roslagen exempelvis...
/J

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 13 mars 2012, 10:33:20 AM
Bullret stör inte så mycket (där är B9S mycket värre), men de bussarna går inte att bromsa vettigt utan att få en massa ryck.
Sedan är de väldigt skramliga och slappa i styrningen när det går fortare än 50 km/h. Det var ingen höjdare när man fick en sådan upp i Roslagen exempelvis...
/J

Det kanske förklarar varför man inte köpte in fler vagnar av denna typ till SL-trafiken. Det finns ju endast ett fåtal: 4601-4611. 4612 och uppåt är ju av en annan modell och är behagligare att färdas i.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Jonas Strömblad

Ja, det är milsvid skillnad mellan de busstyperna.
Den senare varianten går att köra riktigt snyggt, och fungerar även i högre hastigheter. Inredningen är dock inte optimerad för mer än max 5-10 minuters resa, men det är en annan femma  ;)
/J 

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 13 mars 2012, 20:13:54 PM
Ja, det är milsvid skillnad mellan de busstyperna.
Den senare varianten går att köra riktigt snyggt, och fungerar även i högre hastigheter. Inredningen är dock inte optimerad för mer än max 5-10 minuters resa, men det är en annan femma  ;)
/J

Ja, det känns att det är skillnad, även som resenär. Dessutom är den senare varianten lite snyggare exteriört. Ja, denna modell känns mer som en stadsbuss som man inte ska åka så länge i.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael