Huvudmeny

Totallängd: 30 meter

Startat av Ersa, 10 mars 2012, 10:16:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Samtidigt som krafter söder om Norden kämpar för att vår nordiska maxlängd 25,25-meter inte ska börja tillåtas nere hos dem, så börjar vi svenskar att prova lastbilsekipage på 30-meter i Norrbotten:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3426286.ece

mil

Volvo skall testa dubbel trailers med dragbil på E6an läste jag i trailer för inte så länge sedan. Dessa skulle gå mellan Malmö och göteborg

Mats Karlsson

Tester med ca 30 m har pågått flera år. Var så säker att det kommer med tiden, även på Autobahn i Tyskland!

Vi hade ju 30-35 metersekipage i Sverige på 1960-talet. Med en bättre trafikapparat och starkare lastbilsmotorer är det dags igen för dessa längder.

Nico

Frågan är varför det skulle tillåtas på Kontinenten bara för att det kanske tillåts i Norden? Australiensarna har kört sina 'Road trains' i många år utan att koncepet slagit igenom i någon direkt större utsträckning på annat håll... så bara för att ett fenomen  tillåts eller är användbart på ett ställe så betyder det inte att det fungerar överallt.

Med tanke på hur trångt det är på vissa vägar och i vissa områden i övriga Europa så misstänker jag i så fall nog att fler länder kommer att försöka att få över mera gods på tågen. Det har visserligen enbart varit en vacker tanke under många år, men får man bara bukt med att detta med gränsöverskridande järnvägstrafik så lär lastbilarna kunna få svårt att matcha tågen på längre distans. Undantaget är väl dock Europas glesbygder som då återfinnas främst i Norden... och det är just i avlägsna områden med en i övrigt dålig infrastruktur som dessa längre lastbilsekipage kanske har ett berättigande. Däremot lär de nog mest vara i vägen i ett tättbefolkat Centraleuropa med söndagskörföbud, bil på tåg i Schweiz osv. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag syftade på dylika klipp. Här har man valt en lite annorlunda vinkel jämfört med klippet från Norrbotten:
http://www.youtube.com/watch?v=MJeM8vsiHhs