Capitol i Uddevalla 1974

Startat av Mats Karlsson, 10 mars 2012, 09:45:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Uddevalla Omnibustrafik körde Capitol fram till mitten av 1970-talet. Den yngsta var från 1958, en C70/3 med höga vindrutan. Här har jag klämt in dess front i min 6x6 Adox.

GCR031 på Kungstorget i Uddevalla.

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 mars 2012, 09:45:52 AM
Uddevalla Omnibustrafik körde Capitol fram till mitten av 1970-talet. Den yngsta var från 1958, en C70/3 med höga vindrutan. Här har jag klämt in dess front i min 6x6 Adox.

Bra att du tog denna vy som jag missade!
Adox var för mig ett mytiskt fabrikat eftersom det inte var så vanligt. Min första riktiga kamera var en Agfa 4x4 med mycket bra optik men tyvärr bara en slutartid, så det gällde att hålla kameran och objekt relativt stilla. Men om allt klaffade så blev bilderna mycket bra. Faktiskt så bra att när jag några år senare hade sparat ihop till en japansk spegelreflex (Minolta SR-7) och sedan skulle se på den första exponerade diafilmen (Kodachrome II) så blev jag besviken. Jag hade ju Agfan som referens.

/Gunnar

Lars-Håkan_E

Trevligt med en Capitol!

Rampkoppling modell hemmasnickrad ;D

Niklas Bygdestam

Så de flesta Capitoler i Uddevalla var den äldre versionen med Metropolfront?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 mars 2012, 15:52:37 PM
Så de flesta Capitoler i Uddevalla var den äldre versionen med Metropolfront?
Det fanns fyra Capitol C70/3 i Uddevalla. Endast den yngsta av dessa hade den höga rutan. Provbuss inför C75, kanske?