Ny gasbussbrand i Helsingborg

Startat av ch buss, 09 mars 2012, 21:55:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch buss

Ny gasbussbrand i Helsingborg
Sverige 09 mar 21:07
En biogasbuss övertändes på en parkering i Helsingborg på fredagskvällen. Larmet inkom vid 19.30-tiden och när brandkåren kom fram till parkeringsplatsen vid Strandbadsvägen brann bussen för fullt, uppger Helsingborgs Dagblad.

Bussen är en gasbuss som stod parkerad vid en vändplats och orsaken till det häftiga brandförloppet ska vara att en säkerhetsventil till en gasbehållare ska ha lösts ut.

Polisen har spärrat av ett 150 meter stort område.

För mindre än en månad sedan kolliderade två biogasbussar i Helsingborg och blev snabbt övertända.

http://hd.se/helsingborg/2012/03/09/buss-i-lagor-pa-parkering/

// Ch buss

Anders.o93

På den här bilden ser man bussen som brinner. Framför den bussen står det vad jag kan se en gammal buss från Danmark.
Men vet någon egentligen vad det är för en buss som brinner?
Som jag ser det så är det inte en boggibuss som brinner. Men Nobina som kör med gasbussar i Helsingborg har ju bara boggibussar. Bergkvarabuss som också kör lite trafik i Helsingborgsområdet har ett fåtal kortvagnar, men de är ju inte gasbussar. Jag bara spekulerar, vet någon något om vad det är för en buss som har brunnit så skriv gärna.
EDIT: Nu är artikeln uppdaterad och nu står det att det är en dansk gasbuss som har brunnit.

ch buss

Ser ut Volvo buss men svårt se bild.

// Ch buss

mil

Ser ut att vara en av de gula danska bussarna som det nämns om i texten påminner om dab i kaross sidan

Walter

Begagnade bussar från Danmark som det anges i artikeln.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

Hur kan en sådan buss börja brinna? Jag gissar att bränsletankar är tomma och batteriet urladdat...

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jan

Citat från: Ch buss skrivet 09 mars 2012, 22:14:33 PM
Ser ut Volvo buss men svårt se bild.

// Ch buss
Det är en DAB, det finns ett trettiotal på den tomten.
I branschen i 40 år

Beppe

Dabbarna är väl LPG och inte CNG om jag inte minns fel.

Cyklisten

LPG tankar får man ju inte ha uppe på taket då gasen är tyngre än luft och kan samlas i passagerarutrymme vid eventuella läckan?

M

Citat från: Cyklisten skrivet 10 mars 2012, 23:38:39 PM
LPG tankar får man ju inte ha uppe på taket då gasen är tyngre än luft och kan samlas i passagerarutrymme vid eventuella läckan?
Tror inte att det är LPG utan CNG och då är det lättare än luft