Scania CR 110 LP

Startat av Peter Öden, 09 mars 2012, 17:22:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Får man fresta med ytterligare en bild på en Scania CR 110 LP, denna gång ifrån Katrineholms
gamla busstation på 70-talet. Vad säger du Mats K ?

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Jag säger bara: jag blir sjuk i hela kroppen! Tänk om det gick att dra tillbaka klockan 32 år, 1 månad och 2 dagar. Då såg det ut så här. Jag står här stolt intill Grunds Busstrafiks CR110LP med turbomotor på 240 hk och manuell växellåda för att dra iväg och köra kyrkturen till Ödeborgs kyrka. Tyvärr är inte bilden den bästa.

Niklas Bygdestam

Det finns väl inte en enda Scania CR 110 kvar i livet idag med hög frontruta? Alla är väl skrotade idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Det finns minst 1 kvar som husbuss, i Jämtland/Medelpad

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2012, 17:42:21 PM
Jag står här stolt intill Grunds Busstrafiks CR110LP med turbomotor på 240 hk och manuell växellåda för att dra iväg och köra kyrkturen till Ödeborgs kyrka.

Att köra CR110L (och även Capitol) med manuell växellåda är något jag missat. Förstår att du ser stolt ut på bilden!

/Gunnar

bilomnibussen

Är det den där tryckluftdrivna som enligt uppgift var så svårväxlad, eller, man måste ha 7 kilos tryck för att få i växlarna har jag hört.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Överföringen mellan växelspak och växellåda skedde med wirar för växlarna 2-5. Däremot krävdes tryckluft för växlarna 1 och backen för att manövrera reglagen på växellådan, så att man kunde använda 1:an i 2:ans läge och backen i 5:ans läge. Om man startade på 1:an i t.ex. uppförsbacke kunde det vara svårt att hinna växla från 1:an till 2:an eftersom man också skulle hantera tryckluftsreglaget. Enklast var att krypa på 1:an tills det planade ut och sedan ta tvåan. På Grunds CR110L var det aldrig några problem med lufttrycket. Jag upplevde heller aldrig lådan svårväxlad eftersom det var sällan man behövde 1:an. Växlarna 2-5 var lätta att få i. Däremot var det vissa förare som inte gillade det korta slaget hos kopplingspedalen, men det hade jag aldrig besvär av. De hade för vana att köra enligt "tyck och slit"-metoden, varför de vid flera tillfällen körde sönder vinkelväxeln till lådan pga det höga vridmomentet hos turbomotorn. Tog man det lugnt var det inga som helst problem.