Nytt om veteranbussarna i Östersund

Startat av Christian Ljunggren, 09 mars 2012, 13:22:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren

Nya uppgifter om Östersunds Veteranbussar på www.ltz.se

/Christian

bjorn_k

Men för i helv...

Kultur är väl kultur oavsett vilken sort???

*blir tokig* :-@

Mats Karlsson


Lars-Håkan_E

Tyvärr är det ju klubben själva som ställt sig i denna situation genom att ställa motkrav om stora summor i kommunala bidrag för att ta emot bussarna.

Ingen annan veteranbussägare vare sig privat eller i föreningsform uppbär kommunala bidrag till sina fordon.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Håkan_E skrivet 09 mars 2012, 13:38:50 PM
Tyvärr är det ju klubben själva som ställt sig i denna situation genom att ställa motkrav om stora summor i kommunala bidrag för att ta emot bussarna.

Ingen annan veteranbussägare vare sig privat eller i föreningsform uppbär kommunala bidrag till sina fordon.
Jo, och det gör ju inte saken bättre. Trots detta borde kommunen inse att bussarna har ett kulturvärde för både kommunen och länet och därmed försöka få till ett bra bevarande.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2012, 14:28:38 PM
Jo, och det gör ju inte saken bättre. Trots detta borde kommunen inse att bussarna har ett kulturvärde för både kommunen och länet och därmed försöka få till ett bra bevarande.

Problemet är ju att klubben låst sig i sitt krav på att få kommnuala bidrag för att behålla bussarna och att det är ogenomförbart förstår ju de flesta.

De som är intresserade att överta hela eller delar av samlingen kan kontakta kommunen innan fordonen auktioneras ut via KVD i Surte, men begär inga bidrag bara....

Tyvärr är det ju så att det bara är kommersiella utövare som hört av sig hitills, sannolikt därför att man från veteranhobbyn i övrigt inte vill stöta sig med veteranbilsklubben (som väl f.ö kanske har tillräckligt med bussar) och då finns det inte så många andra vägar för kommunen än att hålla auktion.

Är SVOF o SSS intresserade så rekommenderar jag en omgånde kontakt med Östersunds Kommun.

Erik Tannerbring

Är det inte så att kommunen tvingas till  auktion eller anbud? Kommer nog inte bli något skänka bort pris. Kanske någon här på forumet som kan tänka sig att gå med i denna veteranklubb och engagera sig så klubben bevarar bussarna. Utan att tvinga kommunen att stå för notan.

Björn Forslund

Fanns det någon som var tillräckligt intresserad och hade möjlighet att härbärgera samlingen hade denne nog redan agerat. Förstår inte varför det där Teknikmuseet inte kan ta dem?

Lars-Håkan_E

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 09 mars 2012, 16:02:22 PM
Är det inte så att kommunen tvingas till  auktion eller anbud? Kommer nog inte bli något skänka bort pris. Kanske någon här på forumet som kan tänka sig att gå med i denna veteranklubb och engagera sig så klubben bevarar bussarna. Utan att tvinga kommunen att stå för notan.

Kommunen kan sälja bussarna för 1 krona, tyvärr har veteranbilsklubbens agerande gjort att kapitalstarka samlare hört av sig med bud på några av bussarna på andra belopp.

Dock finns det fortfarande nog stora möjligheter för någon att ta över samtliga bussar, en auktion medför ju också kostnader för kommunen och risk för att det i slutänden inte blir några stora pengar över.

Vad gäller veteranbilsklubben finns det ju flera skribenter här som är medlemmar men att påverka ledartrojkan där tror jag är omöjligt.
Ska man se till bussarna så vore det nog tyvärr bra om de hamnade på annat håll hos någon mer intresserad, det är ju tillräckligt synd att Ruben o:s hela samling diligenser hamnade hos klubben

Karsten

#10


Bevarandeplaner är nog rätt bra att ha för att inte samla på sig alltför mycket objekt som man sedan inte har medel att bevara själv. SSS har en rätt stor samling bussar redan nu att ta hand om, och därför är man rätt tydlig med vilka nyanskaffningar man är intresserad av.

Anskaffningar av bussar som man med största sannolikhet inte har möjlighet att hålla i ett fullgott skick brukar kunna orsaka gnissel inom föreningarna. Jag har svårt att tro att Svof har möjlighet att hålla även några av dessa bussar igång, men det vet andra bättre än jag.

Tolka mig inte fel, jag önskar så klart att bussarna bevaras. Men jag tror en mer lokal lösning är bäst.

Björn Forslund

Citat från: Karsten skrivet 09 mars 2012, 18:16:32 PM
Bevarandeplaner är nog rätt bra att ha för att inte samla på sig alltför mycket objekt som man sedan inte har medel att bevara själv. SSS har en rätt stor samling bussar redan nu att ta hand om, och därför är man rätt tydlig med vilka nyanskaffningar man är intresserad av.

Anskaffningar av bussar som man med största sannolikhet inte har möjlighet att hålla i ett fullgott skick brukar kunna orsaka gnissel inom föreningarna. Jag har svårt att tro att Svof har möjlighet att hålla även några av dessa bussar igång, men det vet andra bättre än jag.

Tolka mig inte fel, jag önskar så klart att bussarna bevaras. Men jag tror en mer lokal lösning är bäst.

Häller med. De måste bevaras lokalt. Ingen vits att samla alt där uppställningen är dyrast.
Ni i trakten som värnar om bussarna, slå ihop er så bildar vi en lokal avdelning på plats!
Någon kanske kan fixa så de äldsta kan garageras på något vis?
Trafiktillstånd kan fixas, sedan kan någon vagn användas för abonnemangstrafik.

/Björn


Ersa

Brockwaybussen borde verkligen inte säljas alls, då den garanterat försvinner över Atlanten om den bjuds ut till försäljning. Detta då den saknar motsvarighet i övriga välden. Ingen liknande buss av märket Brockway finns bevarad ens i sitt hemland USA. De andra bussarna kommer förhoppningsvis att stanna i Sverige, men man vet ju inte säkert. Som f.d. Östersundsbo tycker jag att det är bedrövligt att bussarna säljs bort. De är visserligen bekostade av kommunala skattemedel genom dåvarande AB Jämtlandsbuss, men å andra sidan borde det ju vara skattebetalarna i Östersund som "äger" dem. Och därför förtjänar skattebetalarna att även i fortsättningen få ta del av "sina" bussar.

Prioriteringsmässigt blir ju kostnaderna för bussarna, samt inkomster från deras försäljning bara småpengar i den kommunala årsbudgeten. Å ena sidan har man bygget av sportarenor för 86 miljoner kr, och andra affärer som kommunala bolag likt Jämtkraft genomför. Å andra sidan har JVBK:s andra förslag om att få bussarna till skänks inkl ett engångsbidrag på 100 000 kronor. Då blir det lätt att jämförelsen stör många jämtar som är mer intresserade av fordon än sport.


Lars-Håkan_E

Skulle kanske ha varit vettigare om herrarna som skrivit denna artikel istället försökt att påverka veteranbilklubbens styrelse att ändra sin hårdnackade ståndpunkt i ärendet än att ödsla energi på att försöka äska kommunala bidrag.

Läget är ju fastlåst och tyvärr kan man nog inte beskylla kommunen för detta, klubben vill ju inte ta emot bussarna annat än tillsammans med ett sexsiffrigt driftbidrag.

Bättre då att andra intresserade tar över bussarna och låter dem stanna i länet, klubben har ju redan uttalat att man inte har någon användning av dem så något ont blod torde inte uppstå.

Jag antar att några av undertecknarna ställer upp med förvaringsplatser för bussarna om nu Omnibussföreningen eller Spårvägssällskapet kan bilda en lokalavdelning.