Närstudie av Edlunds Trafik 7703 (bilder)

Startat av Jacob, 08 mars 2012, 20:21:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Vet att jag sagt att jag inte ska visa så mycket bilder, men hade lovat Mattsson ;)

Nöjd chaufför ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Wist Last och Buss ROG832 menar du väl, för numera ska man ju nämna leasinggivaren istället för underentreprenörens namn ;)

Det känns lite konstigt att se sin gamla körskolebuss i nästan samma fina skick nu som för elva år sedan. Mycket har hänt i branschen och i allas våra liv mellan 2001 och 2012. Många bussar har vi kommit och gått. Yngre bussar än denna har blivit rejält slitna och vissa har rentav hamnat i Hölö. Men "tidsmaskinen" ROG832 verkar nästan ha stannat i tiden. Men det är väl i bl.a Vännäs som bussarna slits minst. Håkan Svenssons val av lila gardiner och säten som härstammar väl från tiden då han ägde Polarbuss?

Krille

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2012, 21:05:28 PM
Wist Last och Buss ROG832 menar du väl, för numera ska man ju nämna leasinggivaren istället för underentreprenörens namn ;)

Det känns lite konstigt att se sin gamla körskolebuss i nästan samma fina skick nu som för elva år sedan. Mycket har hänt i branschen och i allas våra liv mellan 2001 och 2012. Många bussar har vi kommit och gått. Yngre bussar än denna har blivit rejält slitna och vissa har rentav hamnat i Hölö. Men "tidsmaskinen" ROG832 verkar nästan ha stannat i tiden. Men det är väl i bl.a Vännäs som bussarna slits minst. Håkan Svenssons val av lila gardiner och säten som härstammar väl från tiden då han ägde Polarbuss?

Den här har jag också kört i Vännas! Har denna manuell låda? Minns att vi körde Carrusar både med automatlåda och manuell, men jag kommer inte ihåg vilken som hade vad.
För övrigt så finns väl Vännäs buss knappt kvar längre va?

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 08 mars 2012, 21:25:32 PM
Den här har jag också kört i Vännas! Har denna manuell låda? Minns att vi körde Carrusar både med automatlåda och manuell, men jag kommer inte ihåg vilken som hade vad.
För övrigt så finns väl Vännäs buss knappt kvar längre va?

Vi är nog många bussförare som fått en gedigen utbildning i denna och systern. Båda har G8-låda, men en av dem var annorlunda inställd mera som en G7 (gick nog att ändra om i bussens dator). Dvs att den hade knappen urkopplad, men ett steg mindre bland växlarna.
Så på den ena hoppade man över en av de lägre växlarna, vilket man inte gjorde på den andra. Och självklart växlade man nästan alltid fel, då bussarna var till synes identiska! ;D Antagligen var det dessa som gjorde att Volvo B10M Carrus Star 502 med G8-låda och fyra st Bosch Big Knick på taket till min favoritbuss/normbuss.

Vad Vännäs Buss har för verksamhet idag vet jag inte. Några få skollinjer inom Vännäs kommun sedan KR Trafik tog de tunga linjerna 15, 118/119 och 123/124/125 från Busspoolen? :(

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2012, 21:42:11 PM
Vi är nog många bussförare som fått en gedigen utbildning i denna och systern.
Här är ännu en.  ;D Goa bussar det!

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2012, 21:42:11 PM
Båda har G8-låda, men en av dem var annorlunda inställd mera som en G7 (gick nog att ändra om i bussens dator). Dvs att den hade knappen urkopplad, men ett steg mindre bland växlarna.
Så på den ena hoppade man över en av de lägre växlarna, vilket man inte gjorde på den andra. Och självklart växlade man nästan alltid fel, då bussarna var till synes identiska! ;D
Är du säker på att detta var mjukvaruinställning? Har för mig att den med 7 växlar inte hade samma varvtal på högsta växeln som varken växel 7 eller 8 på den med 8 växlar, eller minns jag fel här?