Huvudmeny

Fråga om företag

Startat av S Svensson, 07 mars 2012, 19:46:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Är 556144-6245 Holmgrens bilmuseum AB ett fungerande museum eller är det ett bussföretag,ev har det bytt namn de senaste åren?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 07 mars 2012, 19:46:54 PM
Är 556144-6245 Holmgrens bilmuseum AB ett fungerande museum eller är det ett bussföretag,ev har det bytt namn de senaste åren?

Det är ett fungerande bilmuseum och lär ha landets största samling av Volkswagen. Grundat av ägaren till Holmgrens Buss.

Mats Karlsson

Se denna länk: http://www.vwmuseum.se/default.asp

Jag har besökt museet och ett besök där rekommenderas starkt.

Det kan nämnas att ägaren har avyttrat sitt bussbolag, Holmgrens Buss AB. Bussarna såldes för ett drygt halvår sedan till Hällesta Buss.

S Svensson

Tack! Jag bara gjorde en kontroll på ägandet av TZY370. Denna åkte jag med för ca ett år sedan till Helsingborg (tittade på ullpäls)och sedan till Höganäs för titt på en affär med kläder och husgeråd. TZY370 i trafik 990701 utomlands och 031020 i Sverige. Reg på 031002 SÖ Buss i Sollentuna AB >031022 Holmgrens bilmuseum AB och 041229 till enskild firma Gråbo Busstrafik som troligen upphört.Ingen ny ägare lär ha tagit över. TZY370 är en van Hool turistbuss som var fin att åka med. Det är ovanligt med "rena" van Hool i Sverige.

Mats Karlsson

Det kanske är så att Holmgrens Buss AB bytte namn till Holmgrens Bilmuseum AB när bussverksamheten avyttrades ifjol.

bisquit

Holmgrens sida finns kvar och är dessutom uppfräschad.. http://www.holmgrensbuss.se/index.html Så frågan är om de fortfarande bemannar bussarna och har de i Pålsboda. Men att Hällesta äger bolaget, som ett dotterbolag.

Muk

Firmahistorik för org.nr 556144-6245:

Holmgrens Bilmuseum Aktiebolag 20110627-

Holmgrens Buss Aktiebolag          19871026-20110627

B. Holmgrens Buss Aktiebolag      19710203-19871026

The Boxer

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2012, 19:58:26 PM
Se denna länk: http://www.vwmuseum.se/default.asp

Jag har besökt museet och ett besök där rekommenderas starkt.

Det kan nämnas att ägaren har avyttrat sitt bussbolag, Holmgrens Buss AB. Bussarna såldes för ett drygt halvår sedan till Hällesta Buss.

Herr Holmgren själv kör en och annan tur, var där i höstas och tittade på museet,då hade han kommit hem natten före från tyskland  :o (osäker). Museet är väl värt ett besök, intressant och rolig guidning "gubben" har en svada och humor som är härlig!! ;D

S Svensson

Handlar det om VW av skalbaggetyp som tidigare funnits i Borås(en tid hyrdes Åhaga)?

Mats Karlsson

Jo, jag tror det. Jag vet i varje fall att han köpte en VW-samling från Borås och att det var så muséet startade och med tiden utökades.

Ersa

Tack för tipset om muséet. Dit får det bli en tur till våren eller sommaren. :)

Lars

Ja detta museum rekommenderas jag blev bjuden dit efter min födelsedag av några vänner och vi fick en otrolig guidning av ägaren och sedan fick vi även en specialguidning i bussgarget och verkstaden.
Här finns alla årsmodeller av bubblan från 1948 till 1975 samt mycket annat godis.
Det stämmer att från början så var det bussföretaget som ägde bilmuseet! men nu är bussarna sålda men de var fortfarande där när vi besökte museet i höstas.
Ett par smakprov från museet.