Huvudmeny

Besök i Rimbo

Startat av Mikael T Nilsson, 07 mars 2012, 15:18:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder från ett kort besök i Rimbo idag. Fridströms/Nobina 5519 trafikerade linje 648 mot Rånäs...

...medan Fridströms/Nobina 4963 trafikerade 646:an mot Gottröra.

Kul att Fridströms fortfarande använder SL-röda vagnar som inte härstammar från Nobina. Här vagn 9025 på linje 648 mot Ubby.

De två f.d. Busslink-/Keolis-stombussarna 2199 och 2200 var ute på  677:an. De gör väl en viktig insats nu när 1-2 stomlinjeblå Volvo B9S råkade ut för olyckor.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Fina bilder. Hade jag vetat om besöket... så hade jag dessvärre ändå inte kunnat komma upp med någon avvikande buss. ::)

Men det här med dubbla firmanamn på 5519 och 4963 förstår jag inte riktigt. De har bara en juridisk ägare idag, vilken står i Bilregistret. Gamla SL H8 4403 skrevs ju aldrig ut som "Fridströms/Busslink 4403" efter att den överförts från Busslink till Fridströms. Och Edlunds tre gamla Vännäsbussar skrivs mig veterligen aldrig ut som "Edlunds/Wist Last och Buss" trots att de hyrs/leasas från Wist på ungefär samma vis som 5519 & 4963 hyrs/leasas från Nobina.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2012, 16:30:32 PM
Fina bilder. Hade jag vetat om besöket... så hade jag dessvärre ändå inte kunnat komma upp med någon avvikande buss. ::)

Men det här med dubbla firmanamn på 5519 och 4963 förstår jag inte riktigt. De har bara en juridisk ägare idag, vilken står i Bilregistret. Gamla SL H8 4403 skrevs ju aldrig ut som "Fridströms/Busslink 4403" efter att den överförts från Busslink till Fridströms. Och Edlunds tre gamla Vännäsbussar skrivs mig veterligen aldrig ut som "Edlunds/Wist Last och Buss" trots att de hyrs/leasas från Wist på ungefär samma vis som 5519 & 4963 hyrs/leasas från Nobina.

Tack!  :) Det var en ganska oplanerad visit i Rimbo och ganska kortvarig. Men jag kollade lite extra för att se om jag skulle känna igen någon av Fridsrömsförarna och eventellt få syn på dig.

Vad gäller ägare/firma så hade jag nog inte förstått att det numera är Fridströms som är ägare till "Nobinavagnarna". Vid uppstart av det nya avtalet skrevs det att Nobinas vagnar ställs upp hos Fridströms och körs av Fridströmsförare. Men nu efter årsskiftet läste jag att bussarna i Bilregistret skrivits över på Fridströms då detta var mest naturligt.

Men jag har inte läst något om att bussarna inte längre tillhör Nobina. På Svensk Busshistoria framgår det inte att Fridströms är ägare. Ingår inte bussarna längre i Nobinas fordonspark (är det t ex luckor mellan 5511 och 5521 i Nobinas vagnparksregister)?

Använder Fridströms samma inv.nr. som Nobina eller har de fått inv.nr. i 90xx-serien hos Fridströms?

Många frågor...  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

0026-0029, 4963, 5512-5521 ligger kvar i Nobinas eget system med samma inventarienummer, samt har Nobinas radiokod/riktnummer vad gäller SL:s kommunikationsradio. Men för att krångla till det för de som vill dra en tydlig gräns mellan bussarna (hehe!) ligger även Vest V25:an 9025 i samma register, har fortfarande radionummer 9025, men är numera registrerad som "Nobina 9025" hos SL. Inventarienumren försvann dock av bara farten i somras, men nya ska nog dit nu när den åter går i linjetrafik.

Lars-Håkan_E

Fridströms har ju knappast övertagit ägandet för dessa bussar :-)

Bussarna ägs högst sannolikt fortfarande av resp leasingföretag, t.ex Nobinakoncernens eget och Fridströms är brukare.

Bussmupp

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 mars 2012, 15:18:30 PM

Kul att Fridströms fortfarande använder SL-röda vagnar som inte härstammar från Nobina. Här vagn 9025 på linje 648 mot Ubby.

Så, Scania Vestarna lever vidare. Någon som kan förklara exakt varför man gjorde sig av med dessa i SL trafiken?

Frågade på Spårvägssällskapet förut och där blev det kaos p.g.a. att jag skrev SL gjorde sig av med dem. :P

HB

Citat från: Håkan_E skrivet 07 mars 2012, 17:43:04 PM

Bussarna ägs högst sannolikt fortfarande av resp leasingföretag, t.ex Nobinakoncernens eget och Fridströms är brukare.

Helt rätt uppfattat.  /Henrik/

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 07 mars 2012, 17:43:04 PM

Exakt! :)
Precis som att Edlund är brukare av de tre f.d. Vännäsbussarna som de leasar av Wist Last och Buss AB.
Men jag ser ingen skriva Wist Last och Buss AB i deras bildtexter. ;)

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 07 mars 2012, 17:49:48 PM
Så, Scania Vestarna lever vidare. Någon som kan förklara exakt varför man gjorde sig av med dessa i SL trafiken?

Frågade på Spårvägssällskapet förut och där blev det kaos p.g.a. att jag skrev SL gjorde sig av med dem. :P

Fridströms Vest V25 som förr gick i bl.a Lycksele tätortstrafik lever vidare. Men då har detta exemplar heller inget att göra med Veolias Vest V10:or i deras 48xx-serie.

Bussmupp

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2012, 18:34:03 PM
Fridströms Vest V25 som förr gick i bl.a Lycksele tätortstrafik lever vidare. Men då har detta exemplar heller inget att göra med Veolias Vest V10:or i deras 48xx-serie.

Så den här är ingen fd. Stockholms buss?

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 07 mars 2012, 19:34:06 PM
Så den här är ingen fd. Stockholms buss?

Precis. Köptes in ny av Malå Buss AB, och därefter till Arctic Bus AB. Köptes hösten 2005 av Fridströms Busstrafik AB, och var då antagligen den enda SL-bussen med både xenonhalvljus samt 6 st rejält stora extraljus.

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15049

Bussmupp

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2012, 19:39:21 PM
Precis. Köptes in ny av Malå Buss AB, som senare bytte namn till Arctic Bus AB. Köptes hösten 2005 av Fridströms Busstrafik AB, och var då antagligen den enda SL-röda bussen med både xenonhalvljus samt 6 st rejält stora extraljus.

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15049

Jaha ja. Där ser man. Jag vet inte hur det funkar med det här, men får andra företag använda samma färgsättning som SL och deras entreprenörer(Nobina, Keolis, etc.)?

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 07 mars 2012, 20:07:33 PM
Jaha ja. Där ser man. Jag vet inte hur det funkar med det här, men får andra företag använda samma färgsättning som SL och deras entreprenörer(Nobina, Keolis, etc.)?

Fridströms har kört SL-trafik i minst 37 år. Kanske ännu längre.

Bussmupp

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2012, 20:54:14 PM
Fridströms har kört SL-trafik i minst 37 år. Kanske ännu längre.

Jaha, jag trodde att, eftersom det saknas SL loggor, att de inte gjorde det.

Mikael T Nilsson

Citat från: Rebecca HarkurGin skrivet 07 mars 2012, 17:16:49 PM
Gillar bilden på 2199! Älskar dom två vegorna speciellt 2200! Ja de två vegorna går mycket oftare nu sen dom två olyckorna skedde, åker med dom flera gånger och ser dom oxå flera gånger på den linjen, men snart är iallafall en av dem tillbaks i trafik! Gillar att dom skadade B9Sn kommer tillbaks, men är samtidigt glad när vegorna och röda B9S går på Linje 677 ibland!

Kul att du uppskattade bilden  :)

Citat från: Ersa skrivet 07 mars 2012, 17:18:09 PM
0026-0029, 4963, 5512-5521 ligger kvar i Nobinas eget system med samma inventarienummer, samt har Nobinas radiokod/riktnummer vad gäller SL:s kommunikationsradio. Men för att krångla till det för de som vill dra en tydlig gräns mellan bussarna (hehe!) ligger även Vest V25:an 9025 i samma register, har fortfarande radionummer 9025, men är numera registrerad som "Nobina 9025" hos SL. Inventarienumren försvann dock av bara farten i somras, men nya ska nog dit nu när den åter går i linjetrafik.

Intressant! Tack för info.
Vänliga hälsningar,

Mikael