Röd kortvagn på stomlinje 179 - 6 mars 2012

Startat av Mikael T Nilsson, 06 mars 2012, 19:16:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Ibland dyker det upp förstärkningsvagnar på stomlinje 179 i form av röda kortvagnar. Men idag verkar det som att det var en ordinarie tur på 179:an som tursattes av en kortvagn (om jag läste tidtabellen rätt). Bussen trafikerade hela sträckan Vällingby-Sollentuna stn.

Om man vill se röda kortvagnar på stomlinjer så förekommer det även i innerstan på stomlinjerna 1, 2 och 4. Det var länge sedan jag sett kortvagn på 3:an, men det kanske fortfarande förekommer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Här hade nog ordinarie vagn brakat på något vis. Detta då 4794 och 4795 är Råstas flexvagnar om jag inte minns helt galet. M.a.o. så är det en ordinarie tur som på något vis räddats av en flex.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 06 mars 2012, 20:24:09 PM
Här hade nog ordinarie vagn brakat på något vis. Detta då 4794 och 4795 är Råstas flexvagnar om jag inte minns helt galet. M.a.o. så är det en ordinarie tur som på något vis räddats av en flex.

Tack! Aha då är 4794-95 Råstas nya flexvagnar. De förra flexvagnarna, 4612-13, är ju numera stationerade i Ösmo.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Jo, dessa gick in i stället när 4612-4613 omlokaliserades söderut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Här i Uppsala kör vi med 10,5 meters-bussar i rusningstrafiken på en stomlinje (3an)  ;D

Adrian Langemar

Citat från: Nico skrivet 06 mars 2012, 20:24:09 PM
Här hade nog ordinarie vagn brakat på något vis. Detta då 4794 och 4795 är Råstas flexvagnar om jag inte minns helt galet. M.a.o. så är det en ordinarie tur som på något vis räddats av en flex.
Är detta verkligen särskilt smart? Är det inte bättre att ha ledbussar som flexvagnar? Nästan alla Råstalinjer kan ju köras med ledbussar.

Nico

Nja, flexbussarnas uppgift är ju att vara flexibla i betydelsen mångsidiga. De ska t.ex. kunna åka fram snabbt och bedöma ifall det går att få igång en tur och det kan betyda vad som helst. Alltifrån att låna ut sin buss och ta med sig trasan till depån för byte (alt. åka kollektivt 'hem' för nytt vagnuttag) till att kanske byta en strålkastarlampa, blinkers eller fixa ett startfel vidare till att assistera vid fast- eller felkörning. Är det trångt så blir det ofta ännu värre om man ska skicka fram ytterligare en ledvagn på samma plats. Sen ska de kanske vara mera mångsidiga än så och kunna köra allt och då är inte heller alltid en ledvagn så smidigt. Råstas 503 får t.ex. inte gå med ledvagn och man ska inte heller stirra sig blind på garagetillhörigheten. Jag har själv bl.a. använt Råstas flexvagn på Citys f.d. linje 47 liksom Citys flex på sådant som att starta en tur 639 eller på natten köra en 893... flexibelt var ordet som sagt.  ;)

Som trafikledare är det inte heller sällan man, i brist på andra yttre resurser, har skickat iväg en flexbuss för att kolla framkomlighet eller dylikt eller i vissa fall bara för att bedöma läget efter en händelse osv. Det är inte heller ovanligt att flexarna förstärker en linje, kör linjer åt en annan depå eller får hoppa in när det behövs köras ersättningstrafik. Vissa flexförare är så rutinerade att de sköter mycket av detta på egen hand och de har även kontakt med trafikledningen på ett helt annat vis än en vanlig tur. I de allra flesta lägena som jag räknat upp ovan så är då en normalvagn att föredra framför en ledvagn. Den senare rymmer visserligen mera, men är knappast flexibel på det vis som behövs här. Visserligen har man sedan viten på fel vagntyp, men det är ändå lägre än att inte köra alls varför man på sätt och vis väger detta mot funktionaliteten där en normalvagn är mycket smidigare som flexvagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjorn_k

Citat från: Nico skrivet 07 mars 2012, 08:22:47 AM
Nja, flexbussarnas uppgift är ju att vara flexibla i betydelsen mångsidiga. De ska t.ex. kunna åka fram snabbt och bedöma ifall det går att få igång en tur och det kan betyda vad som helst. Alltifrån att låna ut sin buss och ta med sig trasan till depån för byte (alt. åka kollektivt 'hem' för nytt vagnuttag) till att kanske byta en strålkastarlampa, blinkers eller fixa ett startfel vidare till att assistera vid fast- eller felkörning. Är det trångt så blir det ofta ännu värre om man ska skicka fram ytterligare en ledvagn på samma plats. Sen ska de kanske vara mera mångsidiga än så och kunna köra allt och då är inte heller alltid en ledvagn så smidigt. Råstas 503 får t.ex. inte gå med ledvagn och man ska inte heller stirra sig blind på garagetillhörigheten. Jag har själv bl.a. använt Råstas flexvagn på Citys f.d. linje 47 liksom Citys flex på sådant som att starta en tur 639 eller på natten köra en 893... flexibelt var ordet som sagt.  ;)

Som trafikledare är det inte heller sällan man, i brist på andra yttre resurser, har skickat iväg en flexbuss för att kolla framkomlighet eller dylikt eller i vissa fall bara för att bedöma läget efter en händelse osv. Det är inte heller ovanligt att flexarna förstärker en linje, kör linjer åt en annan depå eller får hoppa in när det behövs köras ersättningstrafik. Vissa flexförare är så rutinerade att de sköter mycket av detta på egen hand och de har även kontakt med trafikledningen på ett helt annat vis än en vanlig tur. I de allra flesta lägena som jag räknat upp ovan så är då en normalvagn att föredra framför en ledvagn. Den senare rymmer visserligen mera, men är knappast flexibel på det vis som behövs här. Visserligen har man sedan viten på fel vagntyp, men det är ändå lägre än att inte köra alls varför man på sätt och vis väger detta mot funktionaliteten där en normalvagn är mycket smidigare som flexvagn.
Nu kan det knappast finnas fler frågetecken! Bra förklaring! :)