Huvudmeny

Länstrafiken i T-län?

Startat av Greger Larsson, 05 mars 2012, 22:06:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

..eller kanske något nytt till "det blå länet" ;)

virtual1

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 mars 2012, 22:06:20 PM
..eller kanske något nytt till "det blå länet" ;)

Nu vet jag inte om "det blå länet" är vida känt att det skulle betyda västerbotten, men det är deras nya färgsättning...

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 05 mars 2012, 22:20:21 PM
Nu vet jag inte om "det blå länet" är vida känt att det skulle betyda västerbotten, men det är deras nya färgsättning...

Visst är det Västerbotten som avses, även om de många olika blånyanserna hittills mest har varit koncentrerad till Umeå tätortstrafik, 100-områdets landsbygdstrafik, 45:an, 63:an och Blå vägen. Det återstår väl att se framöver i hur många andra trafikområden i länet man kommer tvinga operatörerna att byta sina firmafärger mot dessa blåfärger.

Krille

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2012, 05:26:07 AM
Visst är det Västerbotten som avses, även om de många olika blånyanserna hittills mest har varit koncentrerad till Umeå tätortstrafik, 100-områdets landsbygdstrafik, 45:an, 63:an och Blå vägen. Det återstår väl att se framöver i hur många andra trafikområden i länet man kommer tvinga operatörerna att byta sina firmafärger mot dessa blåfärger.

Jag är inte så insatt längre, men visst känns det som det blivit en välda "röra" vad gäller färgerna? Varför har t.ex matarlinjerna i Umeå dessa blå färger?
Och visst är det olika nyanser och varianter på i stort sett varje busstyp?

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 06 mars 2012, 10:04:04 AM
Jag är inte så insatt längre, men visst känns det som det blivit en välda "röra" vad gäller färgerna? Varför har t.ex matarlinjerna i Umeå dessa blå färger?

"Förortstrafiken" från Umeå mot Sävar, Holmsund och Vännäs fick mycket riktigt inverterade Kustbussfärger Dvs ljusblå-mörkblå-ljusblå, till skillnad från kustens mörkblå-ljusblå-mörkblå.
Vilket väl är ungefär lika logiskt som att Ultrabussarna fortfarande har röda topptavlor och ramar på hållplatserna trots att alla Ultrabussarna är blåa sedan många år.

Det enda som blev mer logiskt nu är att de gamla blåvita topptavlorna för landsbygdstrafiken från Umeå passar ganska bra färgmässigt. Dock bara för den lokala trafiken till Sävar, Holmsund och Vännäs, samt linje 63 och 300.

Greger Larsson

Citat från: Krille skrivet 06 mars 2012, 10:04:04 AM
---

/K

Rätt observerat! Bussen ovan har fått fel nyans på den ljusare blåfärgen. Därav att den kanske skulle passa bättre i Örebro län..
F n är den tillbaka hos säljaren för utredning, tanken är annnars att den ska trafika Malå-Lycksele med anslutning till tåget(med liknande färger).