Med JRG487 till Frankrike/Spanien/Portugal 1992

Startat av Mats Karlsson, 05 mars 2012, 20:10:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Hösten 1992 var jag på mitt livs längsta bussresa, hela 850 mil. Under 18 dagar var Palm & Gylls JRG487 mitt andra hem. Denna Setra S215HDH var en fantastisk fin buss som tyvärr slutade sina dagar för några veckor sedan genom att halka av vägen utanför Mora. Fram till år 2000 ägdes den av Palm & Gyll och hann då rulla drygt 110 000 mil. Den ersattes av en S315HDH/3 som redan 2005 ersattes av en S416GT-HD.

Resan gick genom åtta länder: Danmark-Tyskland-Holland-Belgien-Frankrike-Spanien-Portugal-Spanien-Frankrike-Schweiz-Tyskland-Danmark.

Trier

Stort tack för att du lade ut de riktigt trevliga bilderna! Jag är ett stort fan av Setras 200-serie.

Fråga: På bilden på förarplatsen syns ett antal för mig okända knappar/vred upptill höger, två svarta vred och en blå knapp. Vad är de till?

Mvh

//Mr T

j-a

Citat från: Trier skrivet 06 mars 2012, 20:47:21 PM
Stort tack för att du lade ut de riktigt trevliga bilderna! Jag är ett stort fan av Setras 200-serie.

Fråga: På bilden på förarplatsen syns ett antal för mig okända knappar/vred upptill höger, två svarta vred och en blå knapp. Vad är de till?

Mvh

//Mr T
Temperatur vred och startpanel för Ac skulle jag tro,vet inte riktigt hur det funkat på Setra men sådana paneler (mobitec) har använts av flera olika karosstillverkare bla Säffle,carrus,vanhool

Mats Karlsson

Citat från: j-a skrivet 06 mars 2012, 21:23:28 PM
Temperatur vred och startpanel för Ac skulle jag tro,vet inte riktigt hur det funkat på Setra men sådana paneler (mobitec) har använts av flera olika karosstillverkare bla Säffle,carrus,vanhool
Jag har inte kört någon S215HDH från denna tid och inte heller stött på denna typ av panel hos nyare Setra i 200-serien, men det stämmer det nog att panelen är för AC:n.

Trier

Njae, det känns konstigt. I alla 200-modeller som jagkört, nyare och äldre, så har AC antingen skötts med "gröna rullen" eller med svarta vippbrytare likt de som syns tv om nämnda panel i bilden ovan.

Kanske Blue har ett svar på detta? De har ju haft ett antal 200-bussar. Ska kolla med honom.

//Mr T

Mats Karlsson

Precis, det är det jag också har stött på. Men på originalbilden går det att se att det står Temp under det vänstra vredet och fan under det högra. På bilden är vreden inställda på 22 grader resp 75% fläkthastighet. Texten ovanför är för suddig att tydas. Vad som står över den blå knappen längst till höger går heller inte att utläsa, men snett uppåt till höger om knappen står det Automatic AC och snett nedåt till höger AC & ????. Kan det vara en förar-AC?

Blue

Jag har aldrig sett den typen av reglage i någon Setra tidigare.
Jag ska forska och återkommer om jag hittar något.

"Förar-AC" hade man om den vanliga AC:n gick och den röda spaken var helt nedtryckt, inte speciellt effektiv tyvärr. Funkade bättre att köra ner fönstret en centimeter så att den kalla luften från passagerarutrymmet passerade dig på väg ut i frihet.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niklas Bygdestam

När ni ändå tar upp om förarplatsen så kan jag inte låta bli att reagera på att ratten är så lik ratten på samtida Volvo. Undrar om detta är en slump eller om något samband kan finnas?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Trier

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2012, 21:22:01 PM
När ni ändå tar upp om förarplatsen så kan jag inte låta bli att reagera på att ratten är så lik ratten på samtida Volvo. Undrar om detta är en slump eller om något samband kan finnas?

Spännande teori men jag skulle bli extremt förvånad om det fanns ett samband =)

Då är nog chansen större att samma ratt-designer jobbat på både Neoplan och Citroen. Båda märkena har understundom haft riktigt fula och knepig rattar som påminner om varandra. Tänker främst på de enekrade styggelserna som producerades ett tag.

//Mr T

Mats Karlsson

Citat från: Trier skrivet 06 mars 2012, 20:47:21 PM

Mvh

//Mr T
Jag har nu fått info att det rör sig om egenmonterad klimatstyrning eftersom det 1989 inte gick att få Optimal-styrningen ("gröna rullen") på S215HDH.

Trier

Tack för informationen!

Spännande. Lite modigt att bygga in eget styrsystem faktiskt, men vem vet, det kanske fungerade bättre än optimalsystemen. De systemen var om inte annat lite känsliga för givarfel.

//Mr T

frigge

Citat från: Trier skrivet 12 mars 2012, 12:30:58 PM
Tack för informationen!

Spännande. Lite modigt att bygga in eget styrsystem faktiskt, men vem vet, det kanske fungerade bättre än optimalsystemen. De systemen var om inte annat lite känsliga för givarfel.

//Mr T

Vill minnas att styrningen man kunde välja mellan på 215 1989 var en termostatratt som satt i säkringsskåpet (så att man garanterat inte skulle kunna justera värmen förrän man stod still och kunde vrida lite planlöst på rattarna som var graderade "blått till rött" utan siffror.. ) och två strömbrytare; värme på/av och AC på/av om AC var monterat.
Så vilken hembyggd variant som helst borde ju vara lättare att justera iaf..