Fulskyltat i Svartedalen

Startat av Bengt H, 04 mars 2012, 19:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det är höst 1973 när jag tar en bild på B42 52 i Svartedalen vid ändhållplatsen för linje 30. Bussen är en Volvo B755 med kaross från Hägglund som var specialritad för Göteborgs spårvägar. Linjen gick mellan Eketrägatan och Svartedalen på Hisingen. Den var ganska tråkig att köra, fyra hållplatser upp, fyra ned, en gång var tjugonde minut. Lite uppvägdes tråkigheten av att man fick köra "pyswilsonbuss". Jag kan väl inte med bästa vilja i världen påstå att B42:orna var några bra bussar. Lågt växlade, bullriga och allmänt slitna och misskötta. Men det var ändå på något sätt roligt att köra dessa lite äldre vagnar. Fast jag hade ännu hellre de något äldre B39 och B35 men de var sällsynta på ordinarie linjer. 1973 kunde man få B39 på linjerna 21, 28 och 29 och B35 förekom bara på industrilinjer och förstärkningar.

Nu var det dock B42 och linje 30 det gällde. Bussen är fulskyltad och det var det normala för busstypen. Nummerbanden hade bara ett svart fält i ena änden och det var inte många som orkade veva hela längden tillbakla om det visade sig att man kom till fel ända för att få det snyggt. Denna gång har man dessutom lyckats få linjenumret ojämnt.

bjorn_k

Tur 21 eller är det nåt annat det betyder?

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 04 mars 2012, 19:40:34 PM

Ja, fast det hette Tåg 21 i Göteborg.

Mats Karlsson

Ja, dessa bussar lät mer än de orkade. Med sina 150 hk var de tämligen "drögiga". På något sätt var de rejält omoderna redan när de sattes i trafik i slutet av 1964.   

Bengt H

Citat från: bjorn_k skrivet 04 mars 2012, 19:40:34 PM

Fast linje 30 hade då aldrig mer än ett tåg, man hann gott och väl med linjen med bara en buss trots att bussen som Mats påpekade var både "drögig" och omodern. Tågskyltningen användes aldrig "på riktigt". Vi var väl bara några få entusiaster som inte bara "finskyltade" bussarna utan även såg till att tågnummerskylten var korrekt.

bjorn_k

Som jag och några till i Norrtälje :) Skyltar omlopp när det är möjligt...

matti

Tåg 21  ;D :o . Tjänst på linje 30 var väl straffkommendering på den tiden.Med 20 minuters trafik hann man dricka flera koppar kaffe vid Eketrägatan. Linje 30 kopplades ihop med linje 31 senare.

bjorn_k

Kan väl inte vara ett straff att hinna med kaffe på pausen ;) nuförtiden är det antingen knappt nån paus alls eller jättelång rast mitt på dan :/

matti

Straffkommendering var när man fick köra så här lång linje  ;D . På den tiden hade vi kaffe vid alla stationer och ändhållplatser .Och gott om tid att ta en röka och gå till dasset med.