SL H65A 6497

Startat av Hasse L, 04 mars 2012, 16:38:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

ABH 893 - Scania-Vabis CF 6661 - 1963.

Hornsbergshallens vagnar och personal hade tagit över 603:an, men Enebybergsgaragets tomvagnar till och från Jarlaplan / Sveavägen förstärkte en eller ett par vändor från/till Universitetet. På inväg skyltades med det linjenummer som gällde efter avgång från Sveavägen, och på utväg med 603E.

yngrot

Härlig bild Hasse ,kul du börjat visa igen fortsätt med det så blir vi andra glada  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmupp

Tack för denna intressanta bild. :)

Mats Karlsson

CF:arna passade på i denna färgsättning! Det jag många gånger har funderat över är hur chanserade de såg ut efter en tid med skadade kofångare och bucklor längs nedersidorna, speciellt Stockholms-bussarna. Var förarna så hårdhänta att de använde bussarna för att stånga sig fram??   

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2012, 17:32:06 PM
CF:arna passade på i denna färgsättning! Det jag många gånger har funderat över är hur chanserade de såg ut efter en tid med skadade kofångare och bucklor längs nedersidorna, speciellt Stockholms-bussarna. Var förarna så hårdhänta att de använde bussarna för att stånga sig fram??

Det var väl mycket trötta batterier och man knuffade igång varandra....

Lars

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 mars 2012, 11:31:27 AM
Det var väl mycket trötta batterier och man knuffade igång varandra....

Härlig bild!

Det skulle vara något det idag och knuffa igång en kollega med en annan buss som inte startar, när bussarna inte ens tål lite snökanter utan att hörnen spricker.

Björn Forslund

Citat från: Lars skrivet 05 mars 2012, 11:35:16 AM
Härlig bild!

Det skulle vara något det idag och knuffa igång en kollega med en annan buss som inte startar, när bussarna inte ens tål lite snökanter utan att hörnen spricker.

Och knappast någon idé heller eftersom det mest är automater idag....

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 04 mars 2012, 16:38:07 PM
Hornsbergshallens vagnar och personal hade tagit över 603:an, men Enebybergsgaragets tomvagnar till och från Jarlaplan / Sveavägen förstärkte en eller ett par vändor från/till Universitetet.

Fin o lite symbolisk bild!
I min världsbild fick CF i Huddinge de nya regskyltarna placerade i frontens mitt (som på denna) medan CF i Danderyd fick sina placerade till höger. Var detta konsekvent så att denna 6497 fanns i Huddinge våren/sommaren 1973?

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 05 mars 2012, 15:04:15 PM
Fin o lite symbolisk bild!
I min världsbild fick CF i Huddinge de nya regskyltarna placerade i frontens mitt (som på denna) medan CF i Danderyd fick sina placerade till höger. Var detta konsekvent så att denna 6497 fanns i Huddinge våren/sommaren 1973?

/Gunnar
Det stämmer bra. Har noterat att 6497 m.fl. 64xx & 65xx kom till Huddinge redan hösten -72. Somliga fick hemlängtan och återkom för en tid till Danderyd, men något datum för detta hittar jag inte nu. 6497 var lättkörd och litet speciell med sin längre växelspak och togs tacksamt åter emot.

/Hasse

Stefan P

Hej

Finns det någon CF bevarad det skulle vara kul provköra en sån, de flesta var borta när jag började köra buss?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 06 mars 2012, 14:46:23 PM
Hej

Finns det någon CF bevarad det skulle vara kul provköra en sån, de flesta var borta när jag började köra buss?

mvh Stefan P

Det finns ett flertal bevarade i varierande skick men körbara är iaf SvOf:s och min egen. SSS har en också, men jag vet inte hur statusen är just nu. Sedan finns det en renoverad i Östersund (en av veteranerna kommunen vill avyttra) och så finns det rätt många i varierande objektsform. Rosten brukar vara största problemet.
Sedan får vi inte glömma att det finns ett stort antal rullande CF som är ombyggda mer eller mindre för olika ändamål.

Mikael T Nilsson

Tack för denna härliga bild på en av Enebybergs Scania CF:ar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr U

Jättefin bild. När jag ser CF:en minns jag de i min barndom tre av de CF66:or som SJ hade i Finspång. Som högertrafikombyggda hade de inventarienummer 4073-4075. Som jag minns det fanns de kvar till -81 då de ersattes med Scania 112:or.

robergh

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 mars 2012, 14:56:31 PM
Det finns ett flertal bevarade i varierande skick men körbara är iaf SvOf:s och min egen. SSS har en också, men jag vet inte hur statusen är just nu. Sedan finns det en renoverad i Östersund (en av veteranerna kommunen vill avyttra) och så finns det rätt många i varierande objektsform. Rosten brukar vara största problemet.
Sedan får vi inte glömma att det finns ett stort antal rullande CF som är ombyggda mer eller mindre för olika ändamål.

En CF66 CGW267 är just nu till salu på Blocket. Står i Nykvarn. Hyfsat pris i alla fall men allt beror ju på skicket. Verkar vara f.d SL H65B 7357 en gammal Södertörnare alltså.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 09 mars 2012, 21:21:43 PM
En CF66 CGW267 är just nu till salu på Blocket. Står i Nykvarn. Hyfsat pris i alla fall men allt beror ju på skicket. Verkar vara f.d SL H65B 7357 en gammal Södertörnare alltså.

Mr H

Husbussar och andra ombyggda finns det gott om. Men orörda bussar med inredningen kvar är sällsynta numera. Hopplöst att hitta en komplett inredning av passande modell idag.
Just södertörnarna såldes vidare i stor utsträckning, medans de gamla gamla BSBV-CF:arna blev slutkörda på motorvägen.