Bussföretagets ansvar inom länstrafikbolag - funderingar

Startat av Cyklisten, 09 oktober 2007, 21:20:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Hej! Det är en sak jag förundrar mig över när jag ser hur olika bussföretag sköter sina avtal med huvudmannen de kör för, nämnligen:

1. Vilket ansvar har man som ett bussföretag/entreprenör (såsom Veolia, Arriva, Swebus, Busslink etc.) vad det gäller busstyp och utseendet på bussen? Jag vet att det är olika i de flesta fallen, men vi kan ta t.ex. Skånetrafiken som har de mest strikta kraven. Det är väl gröna/gula färgen på bussen, röda/gröna klädseln, lågentre/låggolv, numera AC, gasdrift... är det något mer? Längden på fordonet 10/12/15/18 meter spelar väl också nåt roll, eller är det kapaciteten som räknas?

2. Vad händer om en sådan entreprenör inte upfyller kraven? Blir det böter, avdrag på notan, eller bara minskat förtroende vid nästa upphandling?

3. Vem anmäller om t.ex. en tur som skulle köras med en gul Citaro körs med en silvrig Integro eller liknande? Är det upp till ett bussföretag att anmälla "fel fordonstyp" till sin uppgiftsgivare eller struntar man i det om det bara händer en gång? Om man nu blir anmälningsskyldig, vad händer om man inte anmäller och Skånetrafiken får ändå reda på sådant? Dubbla böter?

4. Och sist: om ett företag, som vanligtvis kör på en linje med gamla Säffle 2000 plötsligt skulle göra ut en större, gasdriven buss från 2006 med låggolv och alla finesser, ränkas det då som fel fordonstyp?

Ja, jag vet att en del frågor låter dumt, men vad ska man göra om man tänker på något mer och mer utan en särskild anledning? Jo, man skall ändå leta efter svaret  ;)

Cyklisten

Jag vet att det är inte många som kan svara, men jag är nöjd när ni skriver det ni vet, även om det gäller andra län. Och det är inte ett påhopp på nått enskilt företag som det skulle kunna se ut.

Ersa

Jag tror knappast någon länshuvudman bötesfäller en trafikutövare om de vid enstaka tillfällen kört med en buss med "felaktig" färg och drivmedel. Speciellt inte om trafikutövaren meddelar länshuvudmannen i förväg. Det viktigaste är väl att det går en buss hellre än att turen är inställd pga vagnfel. Det är ju också bra om reservbussen har lågentré om sådant krävs, men "fel" färg och dieseldrift vid etanolkrav bryr sig nog inte många passagerare om.

De flesta länshuvudmän vill nog mest att passagerarna ska vara nöjda med servicen, även om vi har vissa enstaka länshuvudmän som är helt fixerade i årsmodeller, framför tillgänglighet, bekvämlighet, miljö och säkerhet...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 10 oktober 2007, 12:57:33 PM
Jag tror knappast någon länshuvudman bötesfäller en trafikutövare om de vid enstaka tillfällen kört med en buss med "felaktig" färg och drivmedel. Speciellt inte om trafikutövaren meddelar länshuvudmannen i förväg. Det viktigaste är väl att det går en buss hellre än att turen är inställd pga vagnfel. Det är ju också bra om reservbussen har lågentré om sådant krävs, men "fel" färg och dieseldrift vid etanolkrav bryr sig nog inte många passagerare om.

De flesta länshuvudmän vill nog mest att passagerarna ska vara nöjda med servicen, även om vi har vissa enstaka länshuvudmän som är helt fixerade i årsmodeller, framför tillgänglighet, bekvämlighet, miljö och säkerhet...

Enligt uppgift från Vadstena Buss så gör Östgötatrafiken det. Jag skrev om detta i Bussbranschen i samband med Vadstena Buss problem med sina B9S LEA. Vitet som utgick för att de inte kunde köra med rätt buss lär dock ha gått på garantin.
Vitesbeloppet för fel busstyp är förstås lägre än det för inställd tur.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 14:46:25 PM
Enligt uppgift från Vadstena Buss så gör Östgötatrafiken det. Jag skrev om detta i Bussbranschen i samband med Vadstena Buss problem med sina B9S LEA. Vitet som utgick för att de inte kunde köra med rätt buss lär dock ha gått på garantin.
Vitesbeloppet för fel busstyp är förstås lägre än det för inställd tur.

Men vad hade man då satt in istället? Står det i avtalet att bussen ska ha säg AC, läslampor, fällbara stolar och man ersätter med en stadsbuss kan jag ha viss förståelse för att huvudmannen surnar men om det även står att bussarna ska vara lågentréledbussar men man ersätter med en lågentréboggi (med samma standard) och får vite känns väl strängt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 10 oktober 2007, 17:31:33 PM
Men vad hade man då satt in istället? Står det i avtalet att bussen ska ha säg AC, läslampor, fällbara stolar och man ersätter med en stadsbuss kan jag ha viss förståelse för att huvudmannen surnar men om det även står att bussarna ska vara lågentréledbussar men man ersätter med en lågentréboggi (med samma standard) och får vite känns väl strängt.

Man satte in lågentréboggi med lika många sittplatser som ledbussen i stället. Men den var vitlackerad. Det var tydligen det senare som Ötraf hängde upp sig på.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2007, 18:54:28 PM
Det gällde ju också under en längre period, inte någon enstaka dag.
Operatören är ansvarig för att reservbuss håller avtalsenlig standard, om det gällt en akut ersättning i samband med haveri hade utgången nog blivit en annan, nu gällde det mer långvariga trubbel pga barnsjukdomar på en busstyp man köpt.

Liknande skrivningar finns i de flesta avtal, att bussar man köpt har barnsjukdomar eller att leverantören inte kan uppfylla sina förpliktelser är ingen orsak att komma undan.

//Lars

Det gällde ett antal dagar under ungefär en månad. Under tiden var de båda ordinarie bussarna växelvis på verkstad för åtgärder utan att man kom till rätta med problemen.
Det är kanske inte ett orimligt avtalskrav att entreprenören skall hålla reservbussar med likvärdig standard, men frågan jag svarade gällde inte detta utan om det finns länsbolag som bötfäller bussföretag som vid enstaka tillfällen kör med annan buss. Om exemplet är att betrakta som ett enstaka tillfälle vill jag inte ta ställning till. Men visst är det tufft för bussbolagen...

OSkar000

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 17:41:45 PM
Man satte in lågentréboggi med lika många sittplatser som ledbussen i stället. Men den var vitlackerad. Det var tydligen det senare som Ötraf hängde upp sig på.

Har verkligen Vadstenabuss några lågentrebussar som inte är ötraflackade?

Något som ötraf inte verkar bry sig om är att morgonturen på linje 65 från vadstena/skänninge går med Blåklintsbuss Vikingline-bussar.

Leif D

Citat från: OSkar000 skrivet 10 oktober 2007, 19:15:35 PM

Något som ötraf inte verkar bry sig om är att morgonturen på linje 65 från vadstena/skänninge går med Blåklintsbuss Vikingline-bussar.

Här kan det röra sig om en efterbeställd tur som inte finns med i grundavtalet. Då kan man bestämma att andra regler gäller, främst för att man på detta vis snabbt kan få fram en buss.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: OSkar000 skrivet 10 oktober 2007, 19:15:35 PM

Det rörde sig om en lånebuss.

OSkar000

Citat från: Leif D skrivet 10 oktober 2007, 21:12:11 PM
Här kan det röra sig om en efterbeställd tur som inte finns med i grundavtalet. Då kan man bestämma att andra regler gäller, främst för att man på detta vis snabbt kan få fram en buss.
Om mitt minne inte sviker mig så har detta förekommit i bra många år, ända sedan 2003 eller tidigare.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2007, 21:22:33 PM
Det rörde sig om en lånebuss.

Tack, det förklarar saken.

Cyklisten

Tack för alla svar och kommentärer, nu fick jag lite extra vetenskåp gällande dessa avtalssaker. Klart att det varierar från fall till fall, det är ju en stor skillnad om man slänger en höggolvsbuss på en tur då den vanliga bussen haverat mot att ett företag kör ständigt med en fellackad buss med fel standard på olika linjer i länet.