Två Volvobussar i Uppsala stadstrafik 2003

Startat av Mikael T Nilsson, 03 mars 2012, 17:05:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hösten 2003 fanns minst två varianter Volvobussar kvar i Uppsala stadstrafik. Om jag minns rätt fanns det fem st av denna typ...

...och ännu ett fåtal av denna typ. Numera finns det väl knappast kvar Volvobussar i Uppsala stadstrafik (räknar bort linjer i 100-serien som trafikeras av UL).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jacob

Tack för dessa Mikael! Är det en 270-vagn man skymtar till höger i bilden på 343?

Observera att 343 inte fått sin gröna destinationsskylt som enbart skyltade "Stadstrafiken", se länk:
http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/album/300/slides/GUB_343_060421b.html

Vad var det egentligen som orsakade att man bytte till det gröna?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Ja det stämmer att det fanns fem bussar av den övre typen. Det var bussarna 300-304. Den undre bilden är på sitt sätt också intressant. Just 343 var den buss som fick skyltskåpet förstört ett par år senare. Bussen stod avställd ett tag i väntan på att det skulle åtgärdas. När bussen reparerades hade man hittat ett annat skyltskåp från en annan liknande buss som passade på denna. Men man kunde se en sak som inte riktigt stämde. Det skyltskåp som ersatte var äldre än bussen. Det var lite kantigare, dvs den form som Säffle hade på bussarna som var ett par år äldre än den här bussen. När jag såg detta lite äldre skyltskåp på 343 noterade jag att det såg lite fel ut, bussen såg lite äldre ut än den var.

Men det var nog mest jag och någon till som la märke till denna lilla detalj ;)

På bilden har bussen sitt rätta skyltskåp så man ser att bilden togs före den incidenten :)

EDIT: Onödigt citat av hela startinlägget inkl båda bilder borttaget
/Admin
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Ahh, tiden då det fanns riktiga bussar på stan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmupp

Två snygga Volvo kärror. 343 passar verkligen i grönt.

Björn Ax

Ja 300-304 var sköna att köra men åh så sunkiga dom var i slutet. Turboras hela tiden verkade det som. Låg bakom en utav dessa bussar upp för carolinabacken en dag och den orkade inte upp. Stannade i mitten av backen. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Ax skrivet 03 mars 2012, 17:55:28 PM
Ja 300-304 var sköna att köra men åh så sunkiga dom var i slutet. Turboras hela tiden verkade det som. Låg bakom en utav dessa bussar upp för carolinabacken en dag och den orkade inte upp. Stannade i mitten av backen. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Du måste tillhört en liten minoritet av förare som skulle gilla att köra 300-304. En förare som jag känner som då jobbade på GUB, men nu jobbar på ett annat bolag har sagt att han i alla fall tyckte de var ok att köra. Men bortser man från dig och honom har jag faktiskt bara hört folk som spytt galla på just 300-304 och avskytt bussarna som pesten. Jag har också hört flera historier om de här bussarna om hur hemska de skulle vara ;)

Men jag minns när de var alldeles nya. Då tyckte man att de var otroligt fina. 1996 hade GUB öppet hus eftersom stadstrafiken fyllde jämna år i Uppsala. Då visades en av dessa bussar upp och det märktes att de var stolta över dessa bussar. En förare visade till och med upp hur den fungerade och då tyckte man att den så så hypermodern och fin.

Ja tiden går...;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

ch buss

343 är bättre än 300-304.

En sa till mig mesta problem på dem  300-304 än 343.

Fin bilder.

// Ch buss

Janne Rickman

Citat från: Jacob skrivet 03 mars 2012, 17:19:41 PM
Tack för dessa Mikael! Är det en 270-vagn man skymtar till höger i bilden på 343?

Observera att 343 inte fått sin gröna destinationsskylt som enbart skyltade "Stadstrafiken", se länk:
http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/album/300/slides/GUB_343_060421b.html

Vad var det egentligen som orsakade att man bytte till det gröna?

//Jacob

Det stod ett träd i vägen uppe i Eriksberg. Glimmervägen.

/Janne

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Rosenius

När det gäller 300-vagnarna så när väl gick bra så var dom sköna att köra men ofta en halvryckig v-låda och hård bromspedal gjorde att man inte direkt jubla när man fick dom.

330-347 var sämre i mitt tycke, det största plusset med dom var att man hade bra framaxeltryck pga motorplacering med helt urusel drivgrepp i halka om man jämför med en Sc CR/CN112/113. Men med en väldigt varsam högerfot på gaspedalen kunde man krypa sig fram i uppförsbackarna i halkan.

//Niclas

jocke

Här kommer en bild på bussen efter olyckan.

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!