En nylevererad H17Ö till Lidingö 1993 (Scania CN113)

Startat av Mikael T Nilsson, 03 mars 2012, 17:00:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer en bild på en av SL Lidingös H17Ö-vagnar, relativt nylevererad, våren 1993.
Notera typsnittet på skyltningen!

Om jag minns rätt levererades 6876-78 samtidigt till Lidingö. 6879 och en bit uppåt levererades ursprungligen till Hornsberg.

Notera den äldre modellen av SL-hållplatsskylt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Trevligt! Men de hette väl H17 vid leverans? Tillägget Ö kom till när de åter övertogs av Busslink efter Swebusepoken på ön.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2012, 07:24:45 AM
Trevligt! Men de hette väl H17 vid leverans? Tillägget Ö kom till när de åter övertogs av Busslink efter Swebusepoken på ön.

Tack!  :)
Enligt de uppgifter jag har fick 6876-78 suffixet "Ö" i littera vid leverans. När vagnarna återgick till SL från Swebus fick vagnarna suffixet "S" istället.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MrH

Wow, tack för denna bild!  :D Som dåvarande Lidingöbo minns jag dessa vagnar mycket väl. Måste varit några av de allra första med matrisskyltning i Stockholm väl?

Typsnittet på linjenummerskyltningen (som Mikael också påpekar) var lite speciellt och det minns jag att jag funderade på redan då. Kan det varit LAWO (?) eller möjligen Brose-skyltning i dessa? Någon vet säkert. Under min tid på Tyresögaraget hade vi några "hockeyklubbor" (ledvagnar med en speciell sidolinje) som i början också hade detta typsnitt, något som dock rättades till senare, när vet jag inte dock.

/MrH

Lars-Håkan_E

Citat från: MrH skrivet 09 mars 2012, 20:36:40 PM
Wow, tack för denna bild!  :D Som dåvarande Lidingöbo minns jag dessa vagnar mycket väl. Måste varit några av de allra första med matrisskyltning i Stockholm väl?

Typsnittet på linjenummerskyltningen (som Mikael också påpekar) var lite speciellt och det minns jag att jag funderade på redan då. Kan det varit LAWO (?) eller möjligen Brose-skyltning i dessa? Någon vet säkert. Under min tid på Tyresögaraget hade vi några "hockeyklubbor" (ledvagnar med en speciell sidolinje) som i början också hade detta typsnitt, något som dock rättades till senare, när vet jag inte dock.

/MrH

Bäde fd SL H29A och H9 i Tyresö hade detta första typsnitt fram till någon av de första åren på 2000

Mikael T Nilsson

Citat från: MrH skrivet 09 mars 2012, 20:36:40 PM

/MrH

Roligt att du uppskattade bilden  :)

Citat från: Håkan_E skrivet 09 mars 2012, 20:40:35 PM
Bäde fd SL H29A och H9 i Tyresö hade detta första typsnitt fram till någon av de första åren på 2000

Även Vaxholms H29A 4166-4174 hade detta typsnitt från början.
Vänliga hälsningar,

Mikael