Dubbeldäckare till Nacka/Värmdö?

Startat av virtual1, 03 mars 2012, 12:55:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

För ett par dagar sen kunde man läsa i DN att SL hade fått rycka in och lägga in ett ord om att man behövde högre utrymme i taket i kommande slussenterminal för att få plats med dubbeldäckare! Ngra planer på DD i Nacka/Värmdötrafiken? Eller planerar man att hysa ngra andra DD där?

Ersa

Man vill väl bygga långsiktigt denna gång, dvs se mer än 60 år framåt i tiden. Och därmed undvika ett nytt "Cityterminalen-fiasko".

Nico

Tja, undrar rent personligt om inte hela grejen riskerar att bli en ganska dyrbar sidoshow? Hur man än gör så måste man ganska omgående bygga ut t-banan mot Nacka (och kanske även förlänga Skarpnäck vidare mot Älta och Bollmora). Detta då bussar i sig framgent kommer att bli en sämre lösning på sikt. En större investering i denna stil, för en ändå ganska snart överflödig terminal, bara dränerar t-baneprojekten på pengar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Tunnelbana måste ju byggas snart. Det vore ju skönt att få bort alla bussar från Slussen ut till en stor bytesterminal i Nacka. Finns det mark reserverad för något sådant terminalbygge?

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2012, 14:38:32 PM
Tunnelbana måste ju byggas snart. Det vore ju skönt att få bort alla bussar från Slussen ut till en stor bytesterminal i Nacka. Finns det mark reserverad för något sådant terminalbygge?

Det finns väldigt lite mark ledigt varken i Nacka eller Värmdö, men min gissning är att terminalen kommer att ligga någonstans vid Nacka Forum.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico


Allt blir ju i så fall bara spekulationer, men rent praktiskt behöver man i så fall koppla ihop t-bana med bussar samt även med Saltsjöbanan samtidigt som man behöver en nära anslutning till det större vägnätet. Ska man våga sig på en vild gissning så är väl området som ligger i anslutning till Nacka ishall (Griffelvägen och Granitvägen) ganska plausibelt. Det är inte mycket bebyggelse i sig och det ligger nära till det mesta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Det är intressant att se (och höra) att diskussionerna från 1968-69 återkommit.
DÅ(1967?) skulle "T-bana 3"(det vi numer kallar Blå Linjen) byggas ut till Nacka "på en gång".
Ett annat "surr" då var att flytta terminalen vid Borgmästaregatan in i Katarinaberget (således INTE ner till Slussen där den är idag.)
Dubbeldäckarna (fanns inga ledbussar på den tiden) skulle gå i 15-minuterstrafik hela trafiktiden "dagtrafik" (gissar 05.30-22.00) mellan Katarinaberget och Gustavsbergs Centrum.
Diskussionerna om T-bana 2 (Röda Linjen) gick också höga. SL ville bygga Mörby-grenen till Täby nya Centrum med förberedd station i Danderydsberg som skulle bli ett nytt samhälle mellan Mörby och Enebyberg, men dåvarande "bypolitiker" i Nordostsektors komuner sade "veto-Nej" och krävde modernisering av Roslagsbanan med nya vagnar istället.En dåtida "förberedd station i Danderydsberg" hade väl blivit en pedang till  den Station Kymlinge som finns på Järvafältet och som fortfarande väntar på att få ta emot trafikanter.
På T-bana 1 (Gröna linjen) slutligen talades det om att förlänga Hagsätragrenen till Farsta och på så sätt knyta ihop de två grenarna. På den tiden hörde man aldrig orten "Farsta Strand" nämnas. Däremot "Södertörns Villastad" som ju är samma område som bekant.
/Max

virtual1

Citat från: Nico skrivet 03 mars 2012, 13:52:22 PM
Tja, undrar rent personligt om inte hela grejen riskerar att bli en ganska dyrbar sidoshow? Hur man än gör så måste man ganska omgående bygga ut t-banan mot Nacka

Tja, alla säger väl att t-banan tidigast kan stå klar 2030, så det är ju ett bra tag fram...

Omnilasse

Vill vi ha en bra trafik till Värmdö, så är det nog nödvändigt att ha kvar trafik därifrån in till stan. Det kommer knappast vara någon höjdare att låta dem byta i Nacka.

Personligen tycker jag att även Ormingebussarna (442-448) - iaf i högtrafik - borde fortsätta gå in till Slussen. Man kan ju fråga sig om det är vettigt att bygga en gigantisk terminal i Nacka, om man ändå vill förlänga till Orminge på sikt. Problemet med tunnelbana på Nacka är ju att de enda bussresenärerna idag, som kommer kunna ta tunnelbanan istället - utan buss - är ju de som bor precis vid Centrum och längs lokalvägen till Slussen.

Skulle man alltså bygga i Nacka, skulle man bygga en gigantisk underjordisk terminal där, som också bara skulle vara aktuell till dess man vidarebyggt tunnelbanan. Väljer man ungefär samma omfattning som idag lokalvägen vid Forum Nacka, så blir det väl dock en ganska bra balans.

Dubbeldäckare är nog ganska självklart att man satsar på. Särskilt som lågentréledbussarna tar så få resenärer. Visst, dubbelledbussar är ju ett alternativ - men att få plats med dem i den nya Cityterminalen lär nog bli svårt och en dyrare lösning. Dessutom är ju dubbelledbussar knappast så lämpliga på motorväg och i höga hastigheter.

Egentligen skulle det ju behövas dubbeldäckare redan idag (jo, jag vet att daqgens Slussenterminal inte klarar det). När man ju redan idag har direktlinjer till Slussen i högtrafik som går var 4:e minut, så börjar det bli rätt stora pengar att tjäna på att kunna använda dubbeldäckare istället. Dessutom är ju antalet ankomster till Slussen i högtrafik redan så många att det börjar bli ett reeellt problem. Det närmar väl sig ca 160 ankomster till Slussen i maxtimmen från Nacka/Värmdö. 

5783

Citat från: virtual1 skrivet 03 mars 2012, 17:28:19 PM
Tja, alla säger väl att t-banan tidigast kan stå klar 2030, så det är ju ett bra tag fram...

Enligt Stockholms stad så verkar det som om allt ska ordna sig till 2030...




Nico


Citat från: virtual1 skrivet 03 mars 2012, 17:28:19 PMTja, alla säger väl att t-banan tidigast kan stå klar 2030, så det är ju ett bra tag fram...

Det blir väl lite OT här, men klarar man i Schweiz av att bygga nästan  60 km tunnel (som i sig är en enskild del i ett betydligt större projekt) under Gotthardmassivet med en beräknad byggtid på omkring 20 år (Gotthard-Basistunnel) så borde det gå att forcera ett t-banebygge på kortare tid här. Visserligen kräver ett par kilometer T-banetunnlar sitt, men knappast lika mycket som tunnelprojektet i Schweiz. Sannolikt handlar den långa byggtiden i Sverige till stor del även om politisk långbänk, ekonomi och allmän ågren kring beslut snarare än om direkta tekniska problem.


Citat från: Omnilasse skrivet 03 mars 2012, 17:50:31 PMPersonligen tycker jag att även Ormingebussarna (442-448) - iaf i högtrafik - borde fortsätta gå in till Slussen. Man kan ju fråga sig om det är vettigt att bygga en gigantisk terminal i Nacka, om man ändå vill förlänga till Orminge på sikt. Problemet med tunnelbana på Nacka är ju att de enda bussresenärerna idag, som kommer kunna ta tunnelbanan istället - utan buss - är ju de som bor precis vid Centrum och längs lokalvägen till Slussen.

Rent praktiskt är det väl inget som säger att all dagens trafik måste hamna på en superterminal vid Nacka F? Istället lär det nog rent praktiskt fungera som på många andra håll, dvs. man får matarlinjer som matar till respektive t-banestation där det i sin tur finns lokala terminaler. Om man sedan ändå får igång detta projekt är det väl även frågan om man stannar vid Nacka F eller drar vidare i alla fall till Orminge på en gång?

Säg att ändstationen för t.ex. linje 10 t.o.m. hamnar i Gustavsberg (för att räkna hem framtida vinster med en utbyggnad) med en eller två stationer till Orminge, vidare till Björknäs, Ektorp, Nacka Forum osv. så kommer det inte finnas några direkta behov av parallella busslinjer... lika lite som någon buss följer t-banan hela vägen från Hässelby till Fridhemsplan under dagen osv.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 03 mars 2012, 18:15:26 PM
Det blir väl lite OT här, men klarar man i Schweiz av att bygga nästan  60 km tunnel (som i sig är en enskild del i ett betydligt större projekt) under Gotthardmassivet med en beräknad byggtid på omkring 20 år (Gotthard-Basistunnel) så borde det gå att forcera ett t-banebygge på kortare tid här. Visserligen kräver ett par kilometer T-banetunnlar sitt, men knappast lika mycket som tunnelprojektet i Schweiz. Sannolikt handlar den långa byggtiden i Sverige till stor del även om politisk långbänk, ekonomi och allmän ågren kring beslut snarare än om direkta tekniska problem.


Rent praktiskt är det väl inget som säger att all dagens trafik måste hamna på en superterminal vid Nacka F? Istället lär det nog rent praktiskt fungera som på många andra håll, dvs. man får matarlinjer som matar till respektive t-banestation där det i sin tur finns lokala terminaler. Om man sedan ändå får igång detta projekt är det väl även frågan om man stannar vid Nacka F eller drar vidare i alla fall till Orminge på en gång?

Säg att ändstationen för t.ex. linje 10 t.o.m. hamnar i Gustavsberg (för att räkna hem framtida vinster med en utbyggnad) med en eller två stationer till Orminge, vidare till Björknäs, Ektorp, Nacka Forum osv. så kommer det inte finnas några direkta behov av parallella busslinjer... lika lite som någon buss följer t-banan hela vägen från Hässelby till Fridhemsplan under dagen osv.

Angående bygggtiden, så måste man skilja på när man kan trycka på startknappen för själva bygget, respektive när ett beslut om bygge kan tas. Först måste det ju utredas etc. och tas fram alla formella handlinagr, sedan kan politikerna (i bästa fall) fatta beslut om att bygga. Därefter skall entreprenörer etc. upphandlas. Sådant tar sin tid. Ett beslut skulle dock kunna fattas kanske 2016 - som bäst (innan dess är det nog omöjligt att både få fram pengar och underlag). Och därifrån kanske det tar ett par år innan bygget kan påbörjas, och sedan ca 10-12 år ytterligare för att få det färdigt.

Sedan kan man väl alltid säga att det skulle vara möjligt att bygga snabbare men någonstans blir det rejält dyrare och kanske i slutändan ändå omöligt att hålla.


Angående terminalerna så var det väl min poäng - bygger man till Orminge direkt (eller nästan direkt), så finns det givetvis inget behov av direktbussar in till stan, och fortsätter man till Gustavsberg kan man lika gärna ta bort direktbussarna därifrån också. Men vad många "slussenombyggnadsmotståndare" tycks tro är att ifall vi bara förlänger tunnelbanan till Nacka, så behöver vi ingen bussterminal, utan kan just bygga denna gigant vid Nacka F. Och det vore olyckligt - inte minst för flertalet kollektivresenärer som från längre restid.



Robert T

Jag tycker det är självklart att man ska bygga efter frihöjd i Sverige som ju är 4,5 meter. Vem vet hur det ser ut i trafiken om 30 år? Då kanske dubbeldäckare är mer eller mindre standard.

Bara titta på hur situationen ser ut i Uppsala nu. I princip alla linjer utom Arlanda och Enköping/Västerås är uteslutna för dubbeldäckare pga alla viadukterna i staden på 3,9m höjd. Samtidigt har Volvo slutat med B12MA så ledvagnar för regiontrafik är uteslutna.