H 44 A 7989

Startat av Peter Öden, 03 mars 2012, 10:40:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vad sägs om denna bild på H 44A 7989 i Vaxholm på 70-talet ??

Mvh Peter Ö

Peter Rost

En utmärkt bild - som alltid Peter! 7990 finns ju som bekant i tryggt förvar i SvOF:s ägo. 8)

/Peter

Stefan P

Hej

Fin bild. Är det samma kaross som SJ 0972? Fast jag tror att SJ bussen hade två bakdörrar?

mvh Stefan P

Peter Öden

Hej igen !

Det är precis samma karosstyp som SJ´s vagnar. Det var väl bara Vaxholmsledarna som hade 1x0x1x0 !

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 03 mars 2012, 11:21:54 AM
Hej igen !

Det är precis samma karosstyp som SJ´s vagnar. Det var väl bara Vaxholmsledarna som hade 1x0x1x0 !

Mvh Peter Ö

Ett par av SJ:s hade också samma dörrställning har jag för mig. Skillnaden var väl att SJ:s motsvarande var drygt 16 m långa medan 7989 var den första 18 m volvoledbussen.
EDIT: SJ 0980-0982 hade dörrar 1-0-1-0

Bussmupp

Snyggt! Tack för att du visade denna bild.

HJP

Citat från: Peter Öden skrivet 03 mars 2012, 10:40:50 AM
Hej !

Mvh Peter Ö
Om den bilden säger jag: "Mycket snygg"  :)
Hela bussen inne i skuggan, så det blir jämnt och fint ljus på den.

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 03 mars 2012, 10:40:50 AM

Hej !

Mvh Peter Ö

Det måste vara ovanligt med så få dörrar på en ledbuss. Dessutom så smala dörrar. Knappast lämpligt vid rusning ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Vaxholmsbussarna hade hade bara en enda dörr normalt. Två dörrar räckte bra på ledbussarna då de gick i en  trafik där de flesta klev på vid ena ändan och åkte till den andra. Man prioriterade sittplatserna med andra ord. Nog så viktigt när det mesta av resan skedde på motorväg. 83 sittplatser är väl rätt svårslaget?
F ö var SL:s arlandaledvagnar konfigurerade på samma sätt vad gäller dörrarna.

Nico

Rent allmänt handlar det oxå om en helt annan tid och en helt annan värld. Vi hade inte lika bråttom med allt vad det innebär vid på- och avstigning och i synnerhet på långlinjer så prioriterades sittplats framför dörrar.

Även i övrigt trafik med normalbussar så var det väl vid denna tid inte en alltför ovanlig dörrkonstellation om man ser till t.ex. vagnar som H32, H47, H59, H81 osv. och ändå så fungerade det på sina håll relativt bra in på 90-talet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BengaB40

Hej! Ännu en bild som väcker känslor! Frånsett bussens färg och brist på avstigningsdörrar är det ju inte någon större skillnad exteriört i jämförelse med dagens Vaxholmsbussar till Stockholm! Men tack och lov att just denna buss finns bevarad till eftervärlden! Själv upplevde jag denna linje på 50-talet, från början var det 2 ScV typ B15 och två ScV typ B20 som bara fick trafikera sträckan Vaxholm-Rydbo, sedan var det byte till SJ Roslagståg med ändhållplats Östra Station om man skulle resa till Stockholm. Vägen från Vaxholm via Bogesund och Östra Ryd var mycket vacker! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 mars 2012, 11:54:17 AM

Ett par av SJ:s hade också samma dörrställning har jag för mig. Skillnaden var väl att SJ:s motsvarande var drygt 16 m långa medan 7989 var den första 18 m volvoledbussen.
EDIT: SJ 0980-0982 hade dörrar 1-0-1-0
0981 hade dörrar 1-1-1-0, så lustigt nog var det bara 0980 och 0982 som hade 1-0-1-0. 0981 hade fasta ryggstöd med nackstöd och 0982 hade fällbara ryggstöd.

Peter Öden

Hej !

Då 0982 kom att bli placerad i Gävle hade inredningen bytts ut mot vanliga linjestolar !

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 03 mars 2012, 18:13:16 PM
0981 hade dörrar 1-1-1-0, så lustigt nog var det bara 0980 och 0982 som hade 1-0-1-0. 0981 hade fasta ryggstöd med nackstöd och 0982 hade fällbara ryggstöd.

0981 hade faktiskt dörrar 1-0-1-0 men det är ju möjligt att den kanske byggdes om med ändrade trafikuppgifter?

Ulf Berlin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 mars 2012, 14:55:52 PM

Det måste vara ovanligt med så få dörrar på en ledbuss. Dessutom så smala dörrar. Knappast lämpligt vid rusning ;)
Tja,har linjen inte mer än ca 10 hållplatser varav hälften av passagerarna går på/av vid ca 5 så räcker nog tiden till även vid full buss.
Jämför SL 676 och linjerna i Öster-/Västergötland som trafikeras med DD så får du nästan samma upplägg på hpl/res antal./Ulf
PS!Får inte glömma att berömma bilden!