Avdankad CF i Gävle

Startat av Peter Öden, 02 mars 2012, 16:59:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Dagens bild är hämtad från hemmaplan och visar buss 91 ScV CF 65.61 från 1963 som gjort sitt och väntar på den sista vilan s.a.s. vid den dåvarande
vagnhallen på Brynäs. Våren 1963 levererades 5 CF 65 till Gävle 91-95, varav 92-95 var stadsbussar med gröna soffor i tyg, 4-växlad "pyswilson".
Buss 91 var däremot i ett annat uförande med röda tygstolar, fotstöd, löstagbara nackstöd, radio, 5-vxl. manuell låda. Den användes under sin första livstid
som beställningsvagn. Till skillnad mot övriga bussar så helombyggdes buss 91 direkt medans övriga blev omställningsvagnar.
Denna nyleverans 1963 var den första i den nya färgsättningen för Gävle. Undrar om man direkt kopierade TGOJ´s färgsättning på sina bussar ??

Mvh Peter Ö

Lasse hsand

Vilket år kan bilden vara tagen?

Peter Öden

Hej !

Jag kan ej med exakthet svara på årtalet men det torde vara i den senare delen på 70-talet.

Mvh Peter Ö

Lasse hsand

Bussen ser ju hygglig ut vad gjorde att man skrotade dessa. Var dom för omoderna? Tycker att denna modell är en av dom snyggaste Scaniaerna.

Björn Forslund

Citat från: Lasse hsand skrivet 03 mars 2012, 19:38:13 PM
Bussen ser ju hygglig ut vad gjorde att man skrotade dessa. Var dom för omoderna? Tycker att denna modell är en av dom snyggaste Scaniaerna.

När en buss kommer upp i de övre tonåren börjar underhållskostnaderna öka. Dessutom började det bli en större medvetenhet om bullret vid förarplatsen i frontmotorbussar vid den tiden. Därför blev det för många av Gävles CF:ar sista vilan på skroten i Söderfors där de stod i väldigt många år, berövade på motorer, men annars tämligen orörda.

Lasse hsand

Tackar för den förklaringen. Det är ju förståeligt vid det laget hade väl CR modellen presenterats och det hade ju hänt en del. Men skulle jag ha en veteranbuss skulle jag väldigt gärna ha en CFare. Mvh Lars

Björn Forslund

Citat från: Lasse hsand skrivet 06 mars 2012, 21:36:34 PM
Tackar för den förklaringen. Det är ju förståeligt vid det laget hade väl CR modellen presenterats och det hade ju hänt en del. Men skulle jag ha en veteranbuss skulle jag väldigt gärna ha en CFare. Mvh Lars

Det är flera som vill ha en CF men nu börjar det bli svårt att hitta annat än ombyggda husbilar, mer eller mindre svåra att återställa eftersom inredningar är borta sedan länge.
Det fanns en tid då många fina CF:ar hamnade på skroten, men då var det få som hade en privat veteranbuss.