Huvudmeny

Neoplaner hos SL

Startat av Bussmupp, 01 mars 2012, 23:20:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Jag åkte för ett ganska bra tag sedan med en Neoplan kortvagn på SLs linje 118, men det var också den enda gången jag sett en Neoplan i deras färgsättning. Vad hände med dem, finns några kvar och kan någon lägga upp en bild eller två?

Jag måste bara säga det att, efter Scanias MaxCi så är dessa de skönaste SL bussar jag åkt.

Mikael Ringmarck

Citat från: Bussmupp skrivet 01 mars 2012, 23:20:36 PM
Jag åkte för ett ganska bra tag sedan med en Neoplan kortvagn på SLs linje 118, men det var också den enda gången jag sett en Neoplan i deras färgsättning. Vad hände med dem, finns några kvar och kan någon lägga upp en bild eller två?

Jag måste bara säga det att, efter Scanias MaxCi så är dessa de skönaste SL bussar jag åkt.

Ja det var ett bra tag sedan...hehe  :D Neoplanerna var i nummerserien 1250-1259 om jag inte minns galet. Dessa kom till Bromma från Halmstad under 2002 och försvann redan 2003-2004 eftersom det var mycket problem med dem. Samtliga är skrotade eller sålda utomlands. Finns några bilder på www.fotobus.msk.ru på de som exporterades till Ryssland.

virtual1

Citat från: Bussmupp skrivet 01 mars 2012, 23:20:36 PM

Fanns förutom dessa riktigt korta Neoplaner i SL-rött med i Busslink 77XX-serie, som bl.a. rullade på Lidingö
och in närtrafiken i Norrtälje.

http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/7700/slides/Busslink_7708_Lidingo_centrum_030804.html

Bussmupp

Hmm. Jag hittar inte den typen jag kommer ihåg på fotobus, och det är inte samma typ som virtual1 har länkat till. Den jag kommer ihåg var ganska lik dessa (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/100/slides/GUB_147_Dragarbrunnsgatan_Uppsala_051104.html) fast utan lådan på taket. Någon som vet vad jag pratar om?

Bussmupp

Nja, vi börjar närma oss. Den hade samma front som GUBs 14x serie iaf. Jag kommer dessvärre inte ihåg nummret, men eftersom det var en 118 så borde det väl vara Swebus?

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på Neoplanbussar i SL-trafiken. Först Brommas 1254 vid Spånga stn.

Sedan Nybodas 7743 i Fruängen.

Därefter 7708 på Lidingö.

Och Norrtäljes 7713 på linje 654.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmupp

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 mars 2012, 07:47:44 AM

Sedan Nybodas 7743 i Fruängen.

Därefter 7708 på Lidingö.

De där är extremt lika! Är det de enda Neoplaner SL har haft med denna front? I så fall så kan jag ha haft fel och att det var en ledvagn, men jag är inte helt säker.

bjorn_k

Citat från: Bussmupp skrivet 03 mars 2012, 12:32:16 PM
De där är extremt lika! Är det de enda Neoplaner SL har haft med denna front? I så fall så kan jag ha haft fel och att det var en ledvagn, men jag är inte helt säker.
Så värst lika är dom väl inte? Kolla runt skyltskåpet, höjdmarkeringsljusen, högerspegeln...

Men visst är det samma strålkastare :)

Bussmupp

Citat från: bjorn_k skrivet 03 mars 2012, 15:21:01 PM
Så värst lika är dom väl inte? Kolla runt skyltskåpet, höjdmarkeringsljusen, högerspegeln...

Men visst är det samma strålkastare :)

Extremt lika den jag kommer ihåg. ;)

Anders C

När nu Neoplaner är på tapeten så lägger jag in dessa bilder på 7712 i Norrtälje 30/11-10 och i Hölö 5/5-11.

Bussmupp

Vad har den råkat ut för!? :o

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 03 mars 2012, 22:14:04 PM
Vad har den råkat ut för!? :o

Den står i Hölö, närmare bestämt på buss-skroten i Norrvrå.
Tänk på att det är en Neoplan av 1999 års modell, och efter 11 år är en Neoplan oftast helt slut.

Bussmupp

Det var ju synd att höra.