Motala 70-tal

Startat av Peter Öden, 01 mars 2012, 19:07:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Under 70-talet gjorde jag några besök i Motala, varva detta besök lite senare då jag bl.a. tog denna bild på en
fd. GS-buss. Bussen till vänster torde väl vara en ScV BF 73 ASJ ?

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Detta är fd Göteborgs Spårvägars B35 nr 282.

Jo, bussen till vänster ser ut att vara nr 24 GBS594, en BF7358/ASJ år 1959.

Bussen till höger är en ScV B7153/Hägglund från 1956, fd Adamsson i Medevi.

Jag gissar att bilden är tagen 1977.

BengaB40

Hej! Det vilar en sakral  ödes-stämning över det här fascinerande fotografiet! 50-talsbussarnas "sista suck", de hängde med efter dagen H, men nu verkar det vara definitvt slut! Tack för denna bildupplevelse med stänk av vemod! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

ASJ Condorbussen är väl en av Motalas konvertibla bussar som kunde användas både som stadsbuss och turistbuss? Det där var väl en specialite Motala hade?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 mars 2012, 08:39:43 AM
ASJ Condorbussen är väl en av Motalas konvertibla bussar som kunde användas både som stadsbuss och turistbuss? Det där var väl en specialite Motala hade?

Det förekom vid Stadsbussar i Borås också. Vagn 74 - en Scania Hägglunds - t ex gick till Paris på somrarna och på ordinarie linje övrig tid på året, dock vanligen inte på de tyngsta linjerna. När den gick som turistbuss sattes in några stolar till och dessutom försågs dessa med nackstöd. Annars var det samma bekväma stolar även i linjetrafik och det var förstås populärt hos oss skolgrabbar när vi fick åka hem med 74-an. I synnerhet om det var "Stirling Moss" som körde. Han kunde - om man så säger - utnyttja bussens fartresurser.

Ola Almquist

Detta är från leveransen av en av Condorerna ur Motala Tidning. Måste kolla upp datumet. Kan vara E690 från 1954.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Citat från: Ola Almquist skrivet 03 mars 2012, 00:04:33 AM
Detta är från leveransen av en av Condorerna ur Motala Tidning. Måste kolla upp datumet. Kan vara E690 från 1954.

M.v.h.
Ola
Det är med all säkerhet E690!! Jag känner en äldre herre som körde just denna buss en gång i tiden, bl.a. till utlandet.

bilomnibussen

Man ser på fotot att den är av den mindre vanliga långfönstertypen. Vad gäller den Condor av det sista utförandet som finns på första bilden, kan den verkligen ha varit från 1959? Jag trodde ASJ hade slutat tillverka busskarosser tidigare, 1957 eller 1958?
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Enligt en gammal vagnlista är den från 1959, men det kan ju vara så att den registrerades i början av 1959 och tillverkades under 1958. De sista bussaran ASJ byggde är väl från 1958.

Ola Almquist

Leverans! Motala Tidning 1959-04-03.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Denna artikel visar att ASJ leverearde karosser så sent som 1959! Jag trodde att de sista karosserna tillverkades 1958.