Huvudmeny

Fråga om Alpus

Startat av Niklas Bygdestam, 09 oktober 2007, 16:35:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Lika bra att passa på att fråga en sak som jag inte riktigt har klart för mig

Vilket år kom den första Alpus av det typiska utseende som man kan se på länken nedan?

http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNKPQNRRCNMMG4&storlek=800

När upphörde Alpus med tillverkning av bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter L

Tja, efter vad jag kan se på SBH så kom första Alpus 260S på ett Volvo B58-chassi redan 1971 (GDG 1132), sedan blev nästa 260S GDG 1265 från 1981, nu på Volvo B10M-chassi. Första 260SR kom 1984.

Skillnaden mellan 260S och 260SR har diskuterats tidigare, men jag vill minnas att det inte handlade så mycket om utseende som om material (rostfritt eller inte...). Vår Alpus-expert har säkert full koll!  8)

Nicklas Vasa

Now you talking....

Första Alpus 260S kom -82 (1265) levererad till Kungälv senare exporterad till Kazakstan, före det hette karossen Lier eller GDG, bussarna kallades allmänt i chaufförs mun för "hembyggen".
Första Alpus 260SR kom -84 (1550) levererad till Vansbro, R:et står för att stommen till Karossen började att byggas i Rostfritt stål, övrig förändring var att bakpartiet fick nytt utseende och blev något längre, vilket gav 4 st sittplatser ytterligare i fordonet.

Tillverkningen upphörde -90, dom absolut sista var dom tre Scania-Alpus som följdes åt i stationering under hela deras aktiva liv som bussar i Sverige, dessa levererades i Augusti -90, till Vänersborg. (602-04) Bör ha varit beställda av GDG som 1000-02 gissar jag.