Årsmodellbestämning av buss.

Startat av Krister Person, 01 mars 2012, 13:26:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krister Person

Jag skulle vilja ha en bestämning av årsmodell av en buss.
Det som gör det lite svårare är att man bara ser bakänden av bussen men det är säkert någon som känner igen den.

Björn Forslund

En SJ SKV Boxer från tidigt 50-tal. Det står ett inv. nr på hörnet, kan du få fram det eller regnumret så går det lättare att exakt bestämma årsmodell.

Krister Person

Kan kanske fixa det men inte förrän på söndag kväll då jag är på annan ort och inte har originaldiat här.

Krister Person

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 mars 2012, 14:43:11 PM
En SJ SKV Boxer från tidigt 50-tal. Det står ett inv. nr på hörnet, kan du få fram det eller regnumret så går det lättare att exakt bestämma årsmodell.

Jag har gjort en förstoring i högsta upplösningen vad min scanner klarar av men tyvärr är bilden inte skarp nog.

Inventarienummret är omöjligt att se och reg-numret kan kanske tydas med mycket god vilja.
Bilden är tagen i Växjö och länsbokstaven på skylten bör då vara G.

De sista sifrorna tycker jag ser ut som 412.
Fyrsiffriga nummer var mycket vanligt då om man tar sifrorna 0-9 och sätter framför 412, kan man hitta någon trolig buss då?
Ett långskott men ändå värt ett försök kanske..

Björn Forslund

Tresiffriga nummer var vanligast på bussar. G412 verkar inte omöjligt. Jag tycker att SJ numret ser ut att vara 18xx.

Lars-Håkan_E

G 412 motsvarar SJ 1000, en -46 Vo H&S

Krister Person

Citat från: Håkan_E skrivet 06 mars 2012, 09:11:36 AM
G 412 motsvarar SJ 1000, en -46 Vo H&S

Men stämmer det med utseendet?
Björn tycker det liknar en SKV Boxer från tidigt 1950-tal.

Om man kör lite andra varianter.
G417, F412, F417 t.ex.
Vad får ni fram då?

Lars-Håkan_E

F o G 417 fanns inte
F 412 är en -38 så den kan vi helt utesluta

G 412 är det knappast eftersom den är för gammal

i SJ:s 18 serie fanns dessa:

G 168 (Vo ASJ), G 170 (ScV H&S)

i 19 serien

G 179 (Vo SKV), F 393 (Vo SKV)

Krister Person

Vad tror ni själva då med ledning av fotografiet?

Björn Forslund

Citat från: Krister Persson skrivet 06 mars 2012, 09:39:24 AM
Vad tror ni själva då med ledning av fotografiet?

Det är lite knepigt, för bussarna bytte regnummer när de flyttades över länsgränser. Det gamla numret hamnade sedan på en annan buss....En SJ-buss kunde under sin livstid ha flera regnummer. Vet du när bilden är tagen?

Krister Person

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 mars 2012, 10:43:46 AM
Det är lite knepigt, för bussarna bytte regnummer när de flyttades över länsgränser. Det gamla numret hamnade sedan på en annan buss....En SJ-buss kunde under sin livstid ha flera regnummer. Vet du när bilden är tagen?

Det är just det jag försöker att ringa in med hjälp av bussen...
Men ett högst troligt årtal är 1954 eller senast 1955 då fotografen började med 6x6cm färgdia 1954 och tog många bilder det året.
1956 köpte han sin första småbildskamera och började ta färgdia med den. Då gick han över till svartvitt med 6x6 kameran.

Björn Forslund

Citat från: Krister Persson skrivet 06 mars 2012, 12:44:27 PM
Det är just det jag försöker att ringa in med hjälp av bussen...
Men ett högst troligt årtal är 1954 eller senast 1955 då fotografen började med 6x6cm färgdia 1954 och tog många bilder det året.
1956 köpte han sin första småbildskamera och började ta färgdia med den. Då gick han över till svartvitt med 6x6 kameran.

Det stämmer isåfall bra med bussens utseende, den ser fortfarande blank och fin ut i lacken och bör inte ha mer än ett par år på nacken. Jag ska kolla lite bilder hemma ikväll o se om det går att se på ett ungefär vad det kan vara för serie.
SKV utseendet är dock  klart, Hägglund och ASJ hade andra typer av delade bakrutor. Vid denna tid köpte SJ i stort sett enbart Hägglund o SKV karosser även om en del andra fabrikat tillkom genom inkorporerade företag.

Björn Forslund

Efter lite koll på bilder tror jag att det rör sig om en SJ standardkaross från 1948-49. Det rör sig troligen om ett Hägglundsbygge efter SJ:s egna ritningar på Volvo B512 eller B513 chassi. Jag hittade flera bilder på bussar i 1000-serien med samma bakdel (som förefaller sakna skufflucka) och takräcke. t ex 1075 stämmer bra med det som syns på bilden.