Kutter-historik, även på svenska

Startat av Enna, 29 februari 2012, 18:50:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Enna

Jag kom på idén att alla hittar inte linken till äkta Kutter historik enbart från Till minne -skrivelsen. Därför började jag en ny sida. Här är linken:

http://www.slhs.fi/pdf/Kutter_naytto.pdf .
Hälsningar från Finland av Enna med bussgalen gubben
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

Mats Karlsson

bilomnibussen

Mycket intressant läsning! Dock vore det roligt om någon känner till ytterligare om tillkomsten av de väldigt speciella Kutter 7 med föregångare - ev inspirationskällor i formgivningen och sådant. År 1971 reste jag med sådana bussar i Finland, mycket bekväma och fina.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Det var intressant läsning! Roligt också att Rune Gustavsson från Gamla Upsala Buss AB (observera den gamla stavningen) nämns i detta också. Att han av en händelse råkade åka i en Kutter, fick intresse för denna och föraren gav honom adress till fabriken och därefter var exporten igång. Uppsala blev ju lite av någon sorts huvudort i Sverige för just Kutter på den tiden :)

Nu är det här materialet från 1979. Kutter 9 levererades då för fullt och det är ju bilder på sådana där med. Men Kutter 9 skulle ju levereras i flera år efter att det här materialet publicerades. Jag undrar om inte Kutter 9 blev den allra största serien Kutter i deras historia?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.