Till minne

Startat av Janne Rickman, 28 februari 2012, 18:40:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman



Till minne av Gamla Uppsala Buss siste privat VD Rune Gustafsson som avled i mitten februari i en ålder på 85 år.
Rune var även känd som bussförsäljare via sitt bolag Busscentum, Han sålde bl.a. Kutter och Vest bussar under 80-talet och in på 90-talet.



Det är Rune som står med blå tröja i bussen.

Vila i frid.

/Janne



Enna

Månne det är frågan om en bus, som är fått en ny kaross på en gammal chassi?
I bilden syns nämligen en gammal vit Volvo ratten samt panelen.
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

Janne Rickman

Citat från: Enna skrivet 28 februari 2012, 18:59:46 PM
Månne det är frågan om en bus, som är fått en ny kaross på en gammal chassi?
I bilden syns nämligen en gammal vit Volvo ratten samt panelen.

Ja, det är en ny kaross på gammalt chassi. Den hade en Kutter 7 kaross innan.
Karossen är den första Kutter 9 som byggdes.

/Janne

Enna

Är den här bussen den enda Kutter 9S, som hade ett gammalt chassi?
I Finland känner jag inte till motsvarande buss.  :o
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

Janne Rickman

Citat från: Enna skrivet 28 februari 2012, 19:17:58 PM
Är den här bussen den enda Kutter 9S, som hade ett gammalt chassi?
I Finland känner jag inte till motsvarande buss.  :o

I Sverige så tror jag inte att det fanns fler.
Chassi är från 1968 och är en B58-60.

/Janne

bilomnibussen

Tredje gången jag chansar och frågar samma sak: Vem låg bakom den avancerade formgivningen av särskilt Kutter 7 och liknande karosser. Alla andra finska tillverkare tog ju efter denna, fanns någon inspirationskälla utomlands eller var det ett utslag av finsk design? Kutter 8 var ju också en väldigt snygg buss.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 februari 2012, 20:38:34 PM
Tredje gången jag chansar och frågar samma sak: Vem låg bakom den avancerade formgivningen av särskilt Kutter 7 och liknande karosser. Alla andra finska tillverkare tog ju efter denna, fanns någon inspirationskälla utomlands eller var det ett utslag av finsk design? Kutter 8 var ju också en väldigt snygg buss.
Mvh Jan G

Var det inte Rabbe Kutter själv som låg bakom designen om än med viss hjälp? En mycket mångsidig och konstnärlig man, som dessutom var en utmärkt trumslagare.

Tråkigt att höra att Rune Gustavsson gått bort. Jag hade förmånen att träffa honom just när han övergick till att bli generalagent för Vest-karosserna sedan Kutter lade ned tillverkningen. Det är Runes förtjänst att Vest blivit ett så stort karossmärke i vårt land även om de flesta Vestar såldes här sedan Scania tog hand om försäljningen.






Enna

Jag hittade följande link till Kutters historin:   http://www.slhs.fi/pdf/Kutter_naytto.pdf    Fast linken är på finska, finns all information både på finska och SVENSKA. Där finns berättelse om en grupp emigranter som hade fått sitt yrkesutbildning i Detroit USA, kom tillbaka till Finland och grundade den första karosserifabriken till Sörnäs, i Helsingfors. Du kan läsa vidare från  bifogade länken. Kanske du får ett fullständigt svar på din fråga.   ::) MVH Enna
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

Bengt H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2012, 20:58:38 PM
Tråkigt att höra att Rune Gustavsson gått bort. Jag hade förmånen att träffa honom just när han övergick till att bli generalagent för Vest-karosserna sedan Kutter lade ned tillverkningen. Det är Runes förtjänst att Vest blivit ett så stort karossmärke i vårt land även om de flesta Vestar såldes här sedan Scania tog hand om försäljningen.


Som sagt. Detta var en tråkig nyhet. Jag hade förmånen att få arbeta hos Rune 1976 - 78. Jag körde extra hos Gamla Upsala buss då under tiden som jag var tjänstledig för studier. Rune var en riktig bussägare av den gamla stammen som förutom att han drev sitt företag med framgång, även hyste ett gediget intresse för det han höll på med. Det som uppenbarligen roade honom mest var att handla med bussar. Det var ofta det stod något nyinköpt begagnat på garageplanen när man kom dit. Större delen av Sundsvalls bussar gick vägen via garaget i Gamla Uppsala efter att de tjänat ut i Sundsvalls stadstrafik. Vägen därifrån gick då inte sällan via linje 47 i Stockholm. Att handla med bussar var sedan det som Rune kom att fortsätta med en lång tid efter att även han sålt resten av sitt bussbolag till Uppsala stad.

En av de begagnade bussarna som en dag stod på garagegården när jag kom dit var en grön Kuttersjua med dörrar 1-2-0. Den hade tidigare tillhört Gamla Upsala buss men följt med till Uppsalabuss när Rune överlät sina linjer dit. Bussen rensades från sin gamla kaross, skickades till Finland och kom åter med en ny Kutternia. Det var BEC470. Hur bussen såg ut tidigare framgår av detta äldre inlägg där det finns flera bilder av den med sin gamla kaross http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48679.0


1896

Rune hade länge GDG 1552 och 1026 till salu, hade kontakt med honom ett antal gånger ang detta, numera är 1552 racebuss i Östergötland och 1026 skrotad, den fick han aldrig såld.  :'(

Mats Karlsson

Citat från: Enna skrivet 28 februari 2012, 21:24:50 PM
Jag hittade följande link till Kutters historin:   http://www.slhs.fi/pdf/Kutter_naytto.pdf    Fast linken är på finska, finns all information både på finska och SVENSKA. Där finns berättelse om en grupp emigranter som hade fått sitt yrkesutbildning i Detroit USA, kom tillbaka till Finland och grundade den första karosserifabriken till Sörnäs, i Helsingfors. Du kan läsa vidare från  bifogade länken. Kanske du får ett fullständigt svar på din fråga.   ::) MVH Enna
Tack för länken!!

Stefan P

Hej

Jag vet inte riktigt vad platsen heter men den, ligger mellan 288:an och 290:an var det där Rune Gustavsson hade sitt förtag?

mvh Stefan P

Robert T

Citat från: Stefan P skrivet 29 februari 2012, 18:09:13 PM
Hej

Jag vet inte riktigt vad platsen heter men den, ligger mellan 288:an och 290:an var det där Rune Gustavsson hade sitt förtag?

mvh Stefan P

Vittulsberg?

1896

Rune hade en uppställningsplats där, men kontoret hade han väl hemma ? Iaf berättade han att det var nåt miljöproblem med uppställningsplatsen, och att man ville att han skulle flytta bussarna.