Rött på blått (bilder)

Startat av Jacob, 27 februari 2012, 23:15:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Nobina 0029 på linje 677 idag.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Tommy E

Där ser man, jag fotade den i Norrtälje! Bilder kommer senare! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Jodå, Fridströms rycka ut på delar av ett 677-omlopp med en av sina tre ledvagnar. Det finns givetvis både fördelar och nackdelar med att allt är så anonymt idag. Men nu är bussparken tydligen så anonym att inte ens bussmupparna i detta specialforum känner igen Fridströmsvagnarna. ;)

J0han

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2012, 23:58:14 PM
Jodå, en kontorist på Fridströms fick ta en ledig ledvagn och rycka ut på ett 677-omlopp pga okänd anledning.

Ja, det såg vi även i fredags att ni var ute och rullade på ett omlopp med eran röda Vest kärra ;)

Jacob

Citat från: Johan Ek skrivet 28 februari 2012, 00:03:04 AM
Ja, det såg vi senast som i fredags att ni var ute och rullade på ett omlopp med eran röda Vest kärra ;)

Ja, 9025 tog oss till Norrtälje i fredags. Var dock för mörkt för bild :(

//Jacob

J0han

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2012, 23:58:14 PM
Det finns givetvis både fördelar och nackdelar med att allt är så anonymt idag. Men nu är bussparken tydligen så anonym att inte ens bussmupparna i detta specialforum känner igen Fridströmsvagnarna. ;)

Det är inte lätt att skilja dom när det står Nobina på vagnen..

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 28 februari 2012, 00:03:04 AM
Ja, det såg vi även i fredags att ni var ute och rullade på ett omlopp med eran röda Vest kärra ;)

Japp. Den gamla Lyckselebussen heter än idag 9025, men numera inom Nobinas radioprefix.

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 28 februari 2012, 00:08:42 AM
Det är inte lätt att skilja dom när det står Nobina på vagnen..

Men så många bussar är det inte att hålla reda på. Listan 4963, 0026, 0028-0029, 5512-5515, 5517, 5519-5521 är ju uppe regelbundet, och att hålla isär vagnsnummer på listor har ju alltid varit något av en sport i detta forum. :)

Jacob

Men bussarna ägs väl fortfarande av Nobina? Fridström kör väl bara bussarna åt Nobina? Alltså helt korrekt att skriva Nobina 0029.

//Jacob

J0han

Äh, dessa listor är inte ngt jag bryr mig om, fast när de står Nobina på bussen så kan den få vara en Nobina för det låter mycket finare på tungan  ;)

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 28 februari 2012, 00:16:22 AM
Men bussarna ägs väl fortfarande av Nobina? Fridström kör väl bara bussarna åt Nobina? Alltså helt korrekt att skriva Nobina 0029.

Bussarna står skrivna på Fridströms i CBR, och Fridströms betalar därför alla försäkringar, skatter och trafiktillstånd för dem, så rent trafikjuridiskt har Nobina inte så mycket att göra med dem under avtalets gång.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Att bussarna återgår till Nobina (t.ex när 4963+55xx faller för ålderstrecket mitt i avtalet, eller nyare vagnar återgår om Nobina skulle tappa trafiken vid avtalets slut) är en annan historia. Men det har inte har något att göra med dagens drift.

Men jag skulle som de flesta andra även fortsatt sortera dem under Nobina, då det ju är Nobina som bestämt vilka bussar som de ville placera ut. Hade Fridströms själva köpt helt egna bussar hade det förmodligen blivit fullutrustade Volvo 8900 med t.ex retarderspak samt växlingsknapp på I-shiften. Men så blev det inte.

Citat från: Johan Ek skrivet 28 februari 2012, 00:17:50 AM
Äh, dessa listor är inte ngt jag bryr mig om, fast när de står Nobina på bussen så kan den få vara en Nobina för det låter mycket finare på tungan  ;)

• Det står "SL i samarbete med Nobina" på bussarna, vilket enbart påvisar att SL skrivit avtal med Nobina.
  • Det torde stå: "UL i samarbete med Nobina" på Danielssons två gula Volvo Vidre, trots att Danielssons köpt dessa själva. Dvs ej via Nobina, och bussarna behålls av Danielssons vid avtalsuppsägning. Den yttre texten påvisar att UL skrivit avtal med Nobina.
  • Det står (nåt i stil med) "Länstrafiken Jämtland i samarbete med Centrala Buss" på bussarna i Jämtland, vilket enbart påvisar att Länstrafiken skrivit avtal med Centrala Buss. Trots detta äger Centrala Buss inga egna bussar, utan bussarna tillhör delägarna. Men ingen av delägarnas firmanamn står på bussens utsida.

Vart drar man gränsen?

J0han

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 01:10:43 AM
Bussarna står skrivna på Fridströms i CBR, och Fridströms betalar därför alla försäkringar, skatter och trafiktillstånd för dem, så rent trafikjuridiskt har Nobina inte så mycket att göra med dem under avtalets gång.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Att bussarna återgår till Nobina (t.ex när 4963+55xx faller för ålderstrecket mitt i avtalet, eller nyare vagnar återgår om Nobina skulle tappa trafiken vid avtalets slut) är en annan historia. Men det har inte har något att göra med dagens drift.

Men jag skulle som de flesta andra även fortsatt sortera dem under Nobina, då det ju är Nobina som bestämt vilka bussar som de ville placera ut. Hade Fridströms själva köpt helt egna bussar hade det förmodligen blivit fullutrustade Volvo 8900 med t.ex retarderspak samt växlingsknapp på I-shiften. Men så blev det inte.

• Det står "SL i samarbete med Nobina" på bussarna, vilket enbart påvisar att SL skrivit avtal med Nobina.
  • Det torde stå: "UL i samarbete med Nobina" på Danielssons två gula Volvo Vidre, trots att Danielssons köpt dessa själva. Dvs ej via Nobina, och bussarna behålls av Danielssons vid avtalsuppsägning. Den yttre texten påvisar att UL skrivit avtal med Nobina.
  • Det står (nåt i stil med) "Länstrafiken Jämtland i samarbete med Centrala Buss" på bussarna i Jämtland, vilket enbart påvisar att Länstrafiken skrivit avtal med Centrala Buss. Trots detta äger Centrala Buss inga egna bussar, utan bussarna tillhör delägarna. Men ingen av delägarnas firmanamn står på bussens utsida.

Vart drar man gränsen?

Jadu, Vi får väl dra gränsen i eget tycke, ungefär som vilken buss som är bäst att köra alla tycker olika och alla är olika men alla har lika mycket åsikt :)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.764860,18.688396
Sent from my iPhone using Tapatalk

J0han

Hoppsan fick med en bild ur mobilen hur tar man bort?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.764707,18.688416
Sent from my iPhone using Tapatalk