Fd Swebusar i UL-trafik (bilder)

Startat av Jacob, 27 februari 2012, 22:49:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Då har man idag fått samtliga fd Swebusar i UL-trafik på bild, och jag tänkte visa alla i denna tråd. Klarade även målet att få alla med olika skyltning :)

Nobina 5602


Nobina 5603


Nobina 6071


Nobina 6177


Nobina 6178


Nobina 6179


Nobina 6220


Nobina 6221


Nobina 6222


Nobina 6223


//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

mil

6222 såg ju ej vacker ut då de ej straipat av den helt i fronten

Jacob

Citat från: mil skrivet 27 februari 2012, 23:20:11 PM
6222 såg ju ej vacker ut då de ej straipat av den helt i fronten

beror på att det är lackat där tyvärr..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

AO

Kommer några av dessa vagnar att rulla kvar med det nya avtalet?

Ersa

Citat från: AO skrivet 28 februari 2012, 01:18:34 AM
Kommer några av dessa vagnar att rulla kvar med det nya avtalet?

5602 & 5603 fick ju rullstolslyft inför flytten till Nyköping, så de torde vara godkända åtminstone några år in på det nya avtalet.
Alla vita MAN och Neoplan hamnar nog i Kazakstan eller något annan land intill. Alternativt i Östeuropa om de inte redan nu är för gamla och omoderna för att exporteras inom EU samt till Ryssland.

caa

Citat från: AO skrivet 28 februari 2012, 01:18:34 AM
Kommer några av dessa vagnar att rulla kvar med det nya avtalet?

Precis så är det 5602 & 5603 kommer att gå vidare i nya avtalet. Planerat är att de övriga inte ska det.

Ersa

Citat från: caa skrivet 28 februari 2012, 20:27:06 PM
Precis så är det 5602 & 5603 kommer att gå vidare i nya avtalet. Planerat är att de övriga inte ska det.

Redan i maj ska de sista vita f.d. Swebus Expresserna försvinna från Uppland, enligt dagens tidsplan.

caa

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 20:31:28 PM
Redan i maj ska de sista vita f.d. Swebus Expresserna försvinna från Uppland, enligt dagens tidsplan.
Låter som ett mycket gott beslut med tanke på de problem som finns på dessa. speciellt Neoplanerna.

Ersa

Citat från: caa skrivet 29 februari 2012, 11:14:57 AM
Låter som ett mycket gott beslut med tanke på de problem som finns på dessa. speciellt Neoplanerna.

Visst är det så. Det går ju inte att bedriva dyr trafik för ett litet antal Neoplanfans på detta forum, utan man måste sätta resenärerna i första hand. Samt följa huvudmannens regler.

Mikael T Nilsson

Tack för detta mycket trevliga bildsvep. Kul att dessa vagnar har hamnat i UL-trafiken nu. De gör sig ju bra som långfärdsbussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 februari 2012, 16:37:17 PM
Tack för detta mycket trevliga bildsvep. Kul att dessa vagnar har hamnat i UL-trafiken nu. De gör sig ju bra som långfärdsbussar.

Nej, det är inte särskilt kul. I varje fall inte för Nobina och resenärerna. De vita är slitna och på slutet av sin karriär med krånglande växellådor och ständiga felmeddelanden. Det säger sig själv när de gula Volvobussarna 5602+5603 som är 2002:or ska rulla vidare på den nya avtalet, medan de vita MAN- och Neoplanarna av årsmodell 2004-05 års modeller ska försvinna redan i maj. Trots att Volvobussarna rullat på exakt samma expressbusstrafik som de vita, och detta i 2-3 år längre tid.
De kanske gick bra när de var nya, men de har dessvärre åldrats lite väl fort under sina 7-8 år i trafik.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 29 februari 2012, 18:17:09 PM
Nej, det är inte särskilt kul. I varje fall inte för Nobina och resenärerna. De vita är slitna och på slutet av sin karriär med krånglande växellådor och ständiga felmeddelanden. Det säger sig själv när de gula Volvobussarna 5602+5603 som är 2002:or ska rulla vidare på den nya avtalet, medan de vita MAN- och Neoplanarna av årsmodell 2004-05 års modeller ska försvinna redan i maj. Trots att Volvobussarna rullat på exakt samma expressbusstrafik som de vita, och detta i 2-3 år längre tid.
De kanske gick bra när de var nya, men de har dessvärre åldrats lite väl fort under sina 7-8 år i trafik.

Jasså, det är så illa? Jag som trodde att det fortfarande var mycket hög komfort i Swebus tyska bussar. Ja, det säger ju allt att de inte ska gå över till det nya UL-avtalet medan de äldre Volvo 9700-vagnarna från Swebus får rulla vidare där.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert T

Idag var alla Neoplaner havererade.  ;D

bisquit

Det är konstigt men sant. Det är svårare att hitta saker som fungerar. På en Neoplan. Än att leta fel på en Volvo.
Kommer ihåg Neoplanerna som rullade i Örebro, hos Keolis. Var ingen som blev ledsen när de försvann! 8)

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 29 februari 2012, 20:00:32 PM
Idag var alla Neoplaner havererade.  ;D

Tydligare än så kan det knappast bli...