Stadsbussarna i Östersund [1 bild]

Startat av Joakim Wahlberg, 27 februari 2012, 04:43:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Hej! Sitter för tillfället på nattåget från Östersund hem till Stockholm. Tog denna bild innan jag klev på tåget hem till Stockholm, som visar... en buss! :D

Kör stadsbussarna i Östersund bara med OmniLink? Var nämligen det enda bussarna jag mötte när jag var där (vilket inte var ofta, visserligen)...

//Jocke
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Jajamen, enbart 12-meters tvåaxliga OmniLink i stadstrafiken sedan 2001-01-01. Så i denna stad med sina många branta backar har man aldrig några större problem med halka och fastkörda bussar, som t.ex Umeå har med sina ledvagnar.

AO

Just nu kör man faktiskt även med 3(?) st Scania Scalor med boggi också, men endast tillfälligt tills man har gas till de gasbussar man lånat ut till Gävle.

enjoyable

Citat från: AO skrivet 27 februari 2012, 13:26:44 PM
Just nu kör man faktiskt även med 3(?) st Scania Scalor med boggi också, men endast tillfälligt tills man har gas till de gasbussar man lånat ut till Gävle.

4 Scalor finns de i Östersund just nu ;)

busseriresa

enjoyable

Citat från: busseriresa skrivet 28 februari 2012, 17:04:42 PM
Varav 1 st i Gävle nr 251. :D

2 st finns de här. 250 och 251. 250 är ute i trafik igen efter krocken, den körde jag igår. 251:an är åxå i trafik igen, bytt växellådan då den rasade för några veckor sedan.

Joakim Wahlberg

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2012, 10:02:34 AM
Jajamen, enbart 12-meters tvåaxliga OmniLink i stadstrafiken sedan 2001-01-01. Så i denna stad med sina många branta backar har man aldrig några större problem med halka och fastkörda bussar, som t.ex Umeå har med sina ledvagnar.
Jaha! Tack för infon! :) Dem såg nya och fräscha ut bussarna där! Fast tyvärr åkte jag bara med bussen (110an) till Brunflo (som även dem var riktigt fräscha!). Tydligen tar man även kort nu igen, verkade det som.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2012, 10:02:34 AM

De gamla OmniLink-vagnarna från Östersund har ju även fått nytt liv i Åre hos Svenssons Saxvallen, där du fungerar utmärkt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!