Huvudmeny

3 Arlanda-bilder

Startat av Mikey, 26 februari 2012, 19:17:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Tillsammans med DEB så blev det lite fotografering i arlandas utkanter idag, tre bilder bjuder jag på.

Först en vanlig SL-vagn, Arriva 7186

Nobina 6221, en gammal Swebus Express?

Och till sist Nobina 6179 på samma linje, även om jag hoppades på något gult eller rött... :)

Det fick räcka för idag.

Tonniiie

Härligt! Tack för dessa! Kul med nytt liv för dessa fd. Swebusvagnar.

Mikey

Citat från: Tonnie skrivet 26 februari 2012, 19:19:13 PM
Härligt! Tack för dessa! Kul med nytt liv för dessa fd. Swebusvagnar.

Varsågod! Ja, det är kul att Swebusvagnarna fick ett extra liv, speciellt Neoplanen är snygg... :)

Jacob

Mycket gamla Swebusar på 801an på helger ser jag, synd jag inte tog mig till busstationen idag och fotograferade, då hade jag fått 6221 på bild, fortfarande saknad :(

Snygga bilder!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Citat från: Jacob skrivet 26 februari 2012, 19:49:41 PM
Mycket gamla Swebusar på 801an på helger ser jag, synd jag inte tog mig till busstationen idag och fotograferade, då hade jag fått 6221 på bild, fortfarande saknad :(

Snygga bilder!

//Jacob

Tack! Det var två vagnar som rullade idag på 801an, på vartannan tur.

Ersa

Något långt nytt liv är det dock inte tal om för de gamla Expresserna, utan de fick ett enda år som "vikariebussar". Så fort nyleveranserna kommit sommaren 2012 ska dessa bort, då de förmodligen inte uppfyller UL-kraven för det nya avtalet. T.ex rullstolslyft på alla normalgolvare.
Var de hamnar hösten 2012 återstår att se. Kanske Kazakstan, dit bussar som inom kort är för gamla för att säljas inom EU och Ryssland brukar hamna numera.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:01:27 PM
Något långt nytt liv är det dock inte tal om för de gamla Expresserna, utan de fick ett enda år som "vikariebussar". Så fort nyleveranserna kommit sommaren 2012 ska dessa bort, då de förmodligen inte uppfyller UL-kraven för det nya avtalet. T.ex rullstolslyft på alla normalgolvare.
Var de hamnar hösten 2012 återstår att se. Kanske Kazakstan, dit bussar som inom kort är för gamla för att säljas inom EU och Ryssland brukar hamna numera.

Tack för den infon! Vet du något om nyleveranserna, är det lågentréhysteri som hos SL eller kan man få se lite nya gula Setror och annat gott?

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 26 februari 2012, 22:03:45 PM
Tack för den infon! Vet du något om nyleveranserna, är det lågentréhysteri som hos SL eller kan man få se lite nya gula Setror och annat gott?

100% lågentré blir det inte, men hur stor andel normalgolvare det ska bli ute bland vanliga linjer tvistas det om på detta forum. Vissa hävdar att enbart komfortlinjerna till Forsmark ska få normalgolv+rullstolslyft, medan andra hävdar att det blir uppåt 40% normalgolv+rullstolslyft på vanliga längre linjer som 809, 811 osv.
Linje 808 körs ju idag enbart med normalgolv+rullstolslyft på dagens nytecknade "skolbussavtal", så det vore ju märkligt om likvärdiga linjer som 809 & 806 får ett hundraprocentigt krav på lågentré.
Fler Setror blir det antagligen inte. Snarare färre om alla Setror i Enköping tvingas bort i sommar (om de saknar rullstolslyft)

Jacob

Citat från: Mikey skrivet 26 februari 2012, 22:03:45 PM

Här är en bild som länkades nyss i en annan tråd av en annan bussnackare:

http://www.phototrans.eu/14,538025,0,Scania_CK320UB_6x2_LB_.html

//Jacob

Mikey

Oj, OmniLinkar till UL-trafiken också! Inte nog med att det är 100% OmniLink i Märsta, nu kommer man inte ens kunna åka ut till Arlanda för att slippa dem? Jag lär få trauman för livet! :o

Skämt åsido, jag hoppas att man får se lite nya normalgolvare i UL-lack i alla fall. Även om det är synd att det inte blir Setror som är så snygga...

Jacob

Citat från: Mikey skrivet 26 februari 2012, 22:26:37 PM
jag hoppas att man får se lite nya normalgolvare i UL-lack i alla fall.

Det kommer ;)

//Jacob

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 26 februari 2012, 22:26:37 PM
Skämt åsido, jag hoppas att man får se lite nya normalgolvare i UL-lack i alla fall.

Som jag skrev tidigare kommer det normalgolvare i alla fall till Forsmarklinjerna.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:33:07 PM
Ja, sådana kommer i alla fall till Forsmarklinjerna skrev jag tidigare.

Jo det såg jag men jag var nog väldigt otydlig, jag syftade mer på att jag hoppas att det kommer några till övriga linjer också, såsom arlandatrafiken. :)

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 26 februari 2012, 22:35:59 PM
Jo det såg jag men jag var nog väldigt otydlig, jag syftade mer på att jag hoppas att det kommer några till övriga linjer också, såsom arlandatrafiken. :)

Tveksamt med t.ex 801 och 886... men förhoppningsvis på t.ex 806, 809 och 811.
Dock är säkerligen de allra flesta på detta forum eniga att vi hoppas på så många komfortabla bussar som möjligt! :)

Robert T

Tyvärr tror jag ni hoppas lite väl på normalgolv. Nobina gillar lågentré skarpt.