Utbyggd trafik i Göteborg 2013

Startat av S Svensson, 26 februari 2012, 19:05:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

http://www.vasttrafik.se/
redogör i korthet om vad som händer när det blir trafikavgifter i Göteborg.
Jag vet inte om det har skrivits om detta nyligen. Ämnet har diskuterats tidigare bla under aug 2008 i kongresshallen på Järntoget.
De som kör bil och skall betala trängselavgifter kanske tycker en del annat.

danneh

Kan ju tilläggas att det blir 6 nya expressbusslinjer, där bara Grön får exakt samma sträckning som idag. Resten blir förkortade och/eller förlängda i någon ände, Blå och Rosa (och kanske någon annan linje?) skall gå via nya bussfiler på Övre Husargatan/Sprängkullegatan och på Allén.
Sedan skapas fyra nya stombusslinjer, utöver det fyra redan existerande.
Men om jag förstått allting rätt så köper Västtrafik in bussar för att kunna få igång trafiken, som de sedan låter befintliga operatörer köra?

Fredrik Thurfjell

Någon som kan redogöra mer i klarhet för sträckningarna för nya stombusslinjerna och expresserna?

andzet

Från Västtrafiks hemsida för nyheter och pressmeddelande:
Kvartstrafik på Alependeln och nytt busslinjenät inför 2013, publicerat 2011-12-16
Nya bussnät
Under 2013 planerar Västtrafik för stora trafikökningar i Göteborgsområdet. Resandet i stadstrafiken beräknas öka med 8 procent och Göteborgs regiontrafik med 12 procent. För att klara den utmaningen kommer stombuss- och expressbusstrafiken att förändras i den omfattning det ekonomiska utrymmet medger.

Det planeras för ett nytt stombussnät , som byggs ut och kompletteras med fyra nya linjer. Nuvarande linje 50 och linje 60 kommer att bli två av stombusslinjerna. Linje 33, 757, 764, 765 samt delar av linje 19, 753, 755 och 760 slås ihop till en tredje. Linje 52, 53 och delar av linje 42 slås ihop till den fjärde och sista stombusslinjen.

– Syftet är att skapa ett enkelt och tydligt stombussnät med fler turer till och från stadskärnan, där det ska vara enkelt att byta till andra bussar, spårvagnar eller tåg, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Det nya expressbussnät ska ersätta det gamla och det blir sju nya linjer som kommer gå utmed huvudstråken in mot Göteborg. De nya linjerna ska köra i de nya busskörfälten som byggs genom Göteborg och inte trafikera innanför Vallgraven. För att erbjuda goda resmöjligheter hela trafikdygnet kommer basen vara 15-minuterstrafik men kan under högtrafik utökas till femminuterstrafik beroende på behovet.

– Med ett nytt expressbussnät vill vi erbjuda ett högkvalitativt alternativ till bilpendling och då måste vi möjliggöra för snabbare busslinjer med tätare turer och bättre punktlighet, säger Mikael Olsson. 

De nya expressbusslinjerna är:

Rosa (Kärra–Billdal)
Gul (Torslanda–Partille)
Svart (Torslanda–Vallhamra)
Orange (Torslanda–Mölnlycke)
Grön (Kungälv–Mölnlycke)
Blå (Gråbo–Kullavik/Särö)
Lila (Torslanda–Landvetter)
För samtliga expressbusslinjer planeras trafikstart december 2012.


Slänger med länken till Västtrafiks pressmeddelande där jag hämtat texten från:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/kvartstrafik-paa-alependeln-och-nytt-busslinjenaet-infoer-2013-716632

Tror att det är det här du söker efter kanske.
// Andreas.Z

Fredrik Thurfjell

CitatLinje 33, 757, 764, 765 samt delar av linje 19, 753, 755 och 760 slås ihop till en tredje. Linje 52, 53 och delar av linje 42 slås ihop till den fjärde och sista stombusslinjen.

Nej, det är mer vad det där innebär i praktiken. Finns ju ett par möjliga ställen att slå ihop och dela på.

Erling.L

Citat från: danneh skrivet 26 februari 2012, 19:46:56 PM
Kan ju tilläggas att det blir 6 nya expressbusslinjer, där bara Grön får exakt samma sträckning som idag. Resten blir förkortade och/eller förlängda i någon ände, Blå och Rosa (och kanske någon annan linje?) skall gå via nya bussfiler på Övre Husargatan/Sprängkullegatan och på Allén.
Sedan skapas fyra nya stombusslinjer, utöver det fyra redan existerande.
Men om jag förstått allting rätt så köper Västtrafik in bussar för att kunna få igång trafiken, som de sedan låter befintliga operatörer köra?

Vt måste nog ordna bussarna iom trafikstarten ligger strax före ett upphandlingsövertagande som kan påverka en del av trafiken.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Johan B

Då hoppas vi att de nya expresslinjerna innebär riktiga expressbusar och inte att man bara klistrar expressdekaler på de befintliga stadsbussarna.

CS

Citat från: Johan B skrivet 27 februari 2012, 19:26:23 PM
Då hoppas vi att de nya expresslinjerna innebär riktiga expressbusar och inte att man bara klistrar expressdekaler på de befintliga stadsbussarna.

Risken finns väl tyvärr.

Orange, Svart och Gul är inte osannolikt att det blir Keolis som kommer köra då de väl lär ersätta bland annat 606, 510 och 515. Undrar om utökningarna på alla andra av deras linjer är tillräckligt stora för att ta hand om alla stadsbussar (iaf inrednings-mässigt) som trafikerar dessa linjerna om man ersätter dom med nya expressbussar?

Erling.L

Citat från: CS skrivet 27 februari 2012, 19:38:14 PM
Risken finns väl tyvärr.

Orange, Svart och Gul är inte osannolikt att det blir Keolis som kommer köra då de väl lär ersätta bland annat 606, 510 och 515. Undrar om utökningarna på alla andra av deras linjer är tillräckligt stora för att ta hand om alla stadsbussar (iaf inrednings-mässigt) som trafikerar dessa linjerna om man ersätter dom med nya expressbussar?

Svart o gul kan bli en intressant kombo av Nobina Keolis & GS då även L 21,24påverkas av detta förslag som jag förstått det
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

danneh

Känns som att den ena stombusslinjen blir väldigt lik linje 52.. Eftersom den ersätter hela den linjen, hela 53an och delar av 42an. 42an går ju samma väg som 52 via Södra Guldheden framförallt.. Så det blir nog något liknande 52an.

Erling.L

Citat från: danneh skrivet 29 februari 2012, 20:16:07 PM
Känns som att den ena stombusslinjen blir väldigt lik linje 52.. Eftersom den ersätter hela den linjen, hela 53an och delar av 42an. 42an går ju samma väg som 52 via Södra Guldheden framförallt.. Så det blir nog något liknande 52an.

ja o läser man rosa express dragning så låter den som en mix av 42 hisingsdelen o L 80
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

CS

Det ska bli väldigt spännande att se hur resultatet blir, vem som kör vilja expresser och vad det blir för bussar till det.

Många av linjerna som görs om till stomlinjer eller färgexpresser är ju linjer som körs av Keolis med bussar som bara är något år gamla. Detta borde i så fall resultera att ett betydande antal bussar blir över. Frågan är vad man gör med dom? Risken där finns väl att det blir "stadsbussar" på några av de nya färgexpresserna...

danneh

Om det blir "stadsbussar" som används för expresslinjerna är det ju inget som säger att de inte KAN byta säten.
Observera order kan.

Johan B

Förhoppningsvis har man förstått att det inte är express om bussen skall stanna var 200:e meter utan ha få stopp och i så fall bör det att bli en hel del nya matarlinjer vilket förhoppningsvis sväljer de "gamla" stadsbussarna. Express för mig är få stopp, jag vill ha ett säkerhetsbälte, jag vill slippa sitta i äckligt lysrörsljus (det skall finnas nattbelysning och läslampor) och bussarna skall gå tyst. Utan detta blir det fortsatt bilåkning för min del annat än i nödfall. Sorry...