Intourist i Sankt Petersburg 1992

Startat av Mats Karlsson, 26 februari 2012, 18:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Det lät så flott 1992 att få ligga på det imponerande Hotell Moskva med 1500 bäddar vid Nevas strand i Sankt Petersburg. Som jag skrivit tidigare var det det sunkigaste hotell jag någonsin legat på. Utanför kom turistbussar på rad från Intourist, den sovjetiska resebyråkedjan som nog hade monopol på resor. Jag såg nämligen inga turistbussar från något annat företag. Eftersom det inte fanns ryskbygda busssar som höll tillräcklig klass att frakta utländska turister i använde Intourist ungerska Ikarus och jugoslaviska TAM med Automontaza-kaross.

En TAM mellan två Ikarus.

Jugoslaviska TAM med Automontaza-kaross var föregångaren till det som skulla bli Marbus och som Tuna Buss i Eskilstuna importerade i några få exemplar för några år sedan. Bussen på bilden är av typ TAM 260 A119. Till höger skymtar "vår" buss, en 1982 års Setra S211HD från Palm & Gyll. Nyare buss än så var det ingen idé att använda på en sådan här resa, där speglar, vindrutetorkare, mobiltelefon m.m. var tvunget att monteras bort varje kväll. Annars var det borta nästa morgon. TV-apparaterna hade vi tagit ur redan före resan, för säkerhets skull.

Enna

Tack Mats för en fin bild av gamla tider.
Min man har kört ca 40 resor till Sankt Petersburg under åren 1991-2006.
Hotellet i bilden var i rätt så dåligt i skick men renoverades sedan en våning i gången.
Huset i bilder fortsätter till höger ca 200 meter och det var avrundat på samma sätt hela vägen.
Det var ett stort hus för en liten "country boy" att trasla i de eviga långa korridoren som där fanns.

Han körde dit med följande typer av bussar: Volvo B10M med karosser av Wiima M-353,
Kutter Deca340, Delta Star-501, Carrus Star 502, Lahti Eagle 560 och till sist med Volvo B12M 9700H.
Tjejen från Finland med en bussgalen gubbe ;)

Mats Karlsson

Intressant Enna! Det stämmer bra att hotellet fortsätter till höger och är avrundat. Dessa tre bilder tog jag i maj 1992 för att få med hela hotellet: