LiAZ i Sankt Petersburg 1992

Startat av Mats Karlsson, 25 februari 2012, 19:16:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Det är inte undra på att vattnet var brunt i hotellet, att det bara var en glödlampa per hotellrum som fungerade, att TV:n på rummet var både antik och obrukbar, att möblerna inte hade städats och rengjorts på 20 år och att löss fanns på vissa av rummen, när man såg både det smutsiga vattnet i Neva och de eländiga bussarna i Sankt Petersburg. Denna LiAZ med en 7-liters ZIL bensin-motor på 180 hk hjälpte verkligen till att smutsa ned stadsmiljön. Trots detta satt folk och fiskade i Neva!!

Krille

Vilka tidsdokument!
Men nog borde du göra en återresa och uppleva skillnaden, lär ju ha hänt en del på 20 år där. Sankt Petersburg har väl ganska gott rykte numera?

Björn Forslund

Citat från: Krille skrivet 26 februari 2012, 00:32:17 AM
Vilka tidsdokument!
Men nog borde du göra en återresa och uppleva skillnaden, lär ju ha hänt en del på 20 år där. Sankt Petersburg har väl ganska gott rykte numera?

Gott rykte? Efter sovjetunionens sammanbrott och oligarkernas intåg har det blivit en avgrund mellan de besuttna och de hemlösa barn som livnär sig på prostitution.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2012, 00:37:40 AM
Gott rykte? Efter sovjetunionens sammanbrott och oligarkernas intåg har det blivit en avgrund mellan de besuttna och de hemlösa barn som livnär sig på prostitution.

"Ökade klyftor mellan samhällsklasserna" brukar många oroa sig för här i Sverige, men som Björn milt uttrycker det har vi det ändå bra jämfört med klasskillnadernas Ryssland. Men det kan mycket väl vara så att innerstaden är väldigt ren och modern idag jämfört med 1992. Dock på bekostnad av andra områden längre bort från stadskärnorna.

Krille

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2012, 00:37:40 AM

Nu är vi väl lite OT, men har man inte kommit igång med kryssningstrafik från Stockholm? Det måste väl ändå tyda på någon slags ökat intresse för staden? Men de kanske bara flanerar på Nevskij prospekt i några dagar innan de åker hem...

Björn Forslund

Citat från: Krille skrivet 26 februari 2012, 11:25:25 AM
Nu är vi väl lite OT, men har man inte kommit igång med kryssningstrafik från Stockholm? Det måste väl ändå tyda på någon slags ökat intresse för staden? Men de kanske bara flanerar på Nevskij prospekt i några dagar innan de åker hem...

OT: Jag var i dåvarande Leningrad i början av 70-talet. Visst är det så att bilpark och bussar lyft skyhögt sedan dess. Och fasaderna är vackrare. Men i övrigt kan man väl säga att man gått från den ena ytterligheten till den andra.
Som Ersa skriver, vi kan vara glada över att bo i Sverige. Det kryssningsresenärerna får se är inte hela verkligheten. Eremitaget och Vinterpalatset har alltid varit sevärt.

Krille

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2012, 12:36:23 PM
OT: Jag var i dåvarande Leningrad i början av 70-talet. Visst är det så att bilpark och bussar lyft skyhögt sedan dess. Och fasaderna är vackrare. Men i övrigt kan man väl säga att man gått från den ena ytterligheten till den andra.
Som Ersa skriver, vi kan vara glada över att bo i Sverige. Det kryssningsresenärerna får se är inte hela verkligheten. Eremitaget och Vinterpalatset har alltid varit sevärt.

Vi får kanske bryta ut detta och fortsätta diskutera det postsovjetiska Ryssland i en annan tråd? Onekligen ett mycket intressant ämne. Jag har ännu inte besökt Ryssland, men läst en del litteratur i ämnet. På frågan om något och i såfall vad, som blivit bättre de senaste 20 åren finns det ju väldigt skilda åsikter om.

Björn Forslund

Citat från: Krille skrivet 26 februari 2012, 13:59:00 PM
Vi får kanske bryta ut detta och fortsätta diskutera det postsovjetiska Ryssland i en annan tråd? Onekligen ett mycket intressant ämne. Jag har ännu inte besökt Ryssland, men läst en del litteratur i ämnet. På frågan om något och i såfall vad, som blivit bättre de senaste 20 åren finns det ju väldigt skilda åsikter om.

Om vi ska återgår till ämnet så, ur diggarsynpunkt var ju Leningrad kul på den tiden. Massor av MAZ-bussar i varierande skick. Det var en ganska kort buss med svansmotor och luftintag på taket baktill. Den rundade bakdelen såg ganska så USA-inspirerad ut. Dessa bussar var som sagt i ett varierande skick, allt från rishögar vars motorluckor slängde upp med en smäll vid inbromsningar till ompysslade kärror med gardiner i fönstren. Jag tror att olika kollektiv och fabrikskombinat hade sina egna bussar.
I övrigt var det horder av spårvagnar och trådbussar. En imponerande tunnelbana. Volga taxibilar. Militära fordon samt mindre bussar med torped och bensin V8:or har jag för mig. Privatbilar var inte så vanligt på den tiden.

Kan någon länka till bilder från den tiden?