GDG 3654

Startat av Peter Öden, 24 februari 2012, 19:08:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vad sägs om denna bild på en ScV BF 76 Lier, urspr. nr. 25 > 2650 > 3654.
Är dock osäker på var bilden är tagen, kanske Ulf F. kan verifiera detta.
Återkommer snart igen med fler "gobitar".

Mvh och trevlig helg önskar Peter Ö.

mil

Kan det vara Borlänge då det står Ludvika på en av bussarna i bakgrunden

bilomnibussen

Hej! Bilden är helt uppenbart tagen i Ludvika.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Underbart att se en gammal Scania-Vabis BF76 / Lier Strada. Efter att ha haft förmånen att köra en sådan en gång  i tiden tröttnar jag aldrig på att titta på Strador! Helst av allt skulle jag vilja återuppväcka minnet att köra en Strada. 

Ulf Fernestad

Citat från: mil skrivet 24 februari 2012, 19:17:29 PM
Kan det vara Borlänge då det står Ludvika på en av bussarna i bakgrunden
Det står linje 8, om det är en stadslinje så borde det vara Ludvika, är det nån utav masarna som vet vad det var för linjenr. på linjen Blg -Ldv
som GDG hade

bilomnibussen

Jag är inte mas men linje 8 gick till Grängesberg- samt i vissa fall vidare till Saxdalen och Sunnansjö. En annan variant var Ludvika-Blötberget-Grängesberg (alt. Saxdalen-Sunnansjö). Rätt ofta övergick linje 8 i linje 7 i Sunnansjö och gick norr om Väsman till Ludvika ev via Nyhammar.
Mvh Jan G

bilomnibussen

F ö hade jag ibland förmånen att få köra en sån buss när jag jobbade i Borlänge. Vi körde jobbare som bodde i nåt sorts arbetsläger i Ornäs, folk utsläppta från torkar och ev fängelser, till ett vägarbete neråt Tuna-Hästberg. De rökte som borstbindare i bussen - gick inte att hindra. Bussarna gick ju annars som godsexpress Gävle-Karlstad. Mot slutet var de ordentligt nedslitna, jag minns att på en av dem brukade den stora godsluckan på sidan fara upp under färd. Sedan ersattes de av vanHooler med godsutrymme.
Mvh Jan G

1896

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 24 februari 2012, 20:12:26 PM
Det står linje 8, om det är en stadslinje så borde det vara Ludvika, är det nån utav masarna som vet vad det var för linjenr. på linjen Blg -Ldv
som GDG hade

Linje 3.  8)

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 24 februari 2012, 21:40:04 PM
F ö hade jag ibland förmånen att få köra en sån buss när jag jobbade i Borlänge. Vi körde jobbare som bodde i nåt sorts arbetsläger i Ornäs, folk utsläppta från torkar och ev fängelser, till ett vägarbete neråt Tuna-Hästberg. De rökte som borstbindare i bussen - gick inte att hindra. Bussarna gick ju annars som godsexpress Gävle-Karlstad. Mot slutet var de ordentligt nedslitna, jag minns att på en av dem brukade den stora godsluckan på sidan fara upp under färd. Sedan ersattes de av vanHooler med godsutrymme.
Mvh Jan G

Det här var väl Stradorna från -66 som hade toa som nya? De blev väl ombyggda till godskombi allihopa?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 februari 2012, 19:50:05 PM
Underbart att se en gammal Scania-Vabis BF76 / Lier Strada. Efter att ha haft förmånen att köra en sådan en gång  i tiden tröttnar jag aldrig på att titta på Strador! Helst av allt skulle jag vilja återuppväcka minnet att köra en Strada.

Jo, det är ju faktiskt inte omöjligt att återuppväcka sådana fina minnen... ;)

Trabbi Janne

:)
Har kört den mellan Borlänge och Gävle . Vagnen gick dagligen mellan Karlstad o Gävle t.o.r.