Hos Bengtzings i Gullspång 1997

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 februari 2012, 22:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Sommaren 1997 började jag skriva för Bussbranschen och ett av mina första reportage gällde skolskjutsupphandlingen i Gullspångs kommun. Kommunen hade nämligen valt att anlita det lokala bussbolaget Gullspångs Buss trots att de låg högre i bud än Vänerbuss i Kristinehamn (även om de hade garaget strax intill gränsen mot Gullspång). Kommunalrådet motiverade detta med att kommunen ville gynna det lokala bussbolaget. Jag besökte därför först bröderna Andersson på Vänerbuss för att höra deras syn.

Det blev ett avslappnat och mycket trevligt samtal. Inte mindre trevligt blev det hos Mats och Birgitta Bengtzing på Gullspångs Buss, som höll till i en jordbruksfastighet med stora jordgubbsodlingar strax utanför tätorten. Låter namnet bekant? Ja, det är sångerskan Linda Bengtzings föräldrar. Vidare träffade jag barn- och utbildningschefen, som jag dock lyckades chocka genom att jag hade med mig ett exemplar av tidningen för att visa honom och det första han fick syn på var en artikel om en kollega till honom på en helt annan ort som av reportern (inte jag) blev mycket hårt kritiserat för sitt uppträdande. Något sådant fanns det dock inte anledning till i Gullspång. Här blev jag bara trevligt bemött och även kommunalrådet, som jag pratade med i telefon, tyckte det var bra vi skrev om detta.
- Detta är något som behöver diskuteras.
Som bekant blev det sedan inte möjligt att välja annat än det lägsta anbudet och det var väl det egentligen inte då heller men saken rann ut i sanden. Överklaganden var inte lika vanliga då. Gullspångs Buss växte sedan och det är tveksamt om de klarat detta om de blivit av med skolkörningarna. Bussbolaget var då ganska ungt.

Några bilder jag tog vid Gullstensskolan i samband med detta reportage.

LMB935

GCP971

KUT203

DUU798 är fd Vadstenabuss och kom sedan till Västerås Transport & Entreprenad.

Slutligen en Swebus AYZ400 på ordinarie linje men med många skolelever ombord och därför skolbusskyltad.

Bussfanatikern

Din kamera verkar ha fastnat på 80-talet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 februari 2012, 00:31:56 AM
Din kamera verkar ha fastnat på 80-talet.

Ja, så det kan bli! Nu är det i alla fall rättat.

1896

Finns värmarna med GDG emblemet kvar i Gullspång ?  ???