Huvudmeny

RME Mercedes och Setra

Startat av IntresseTrafik, 22 februari 2012, 08:55:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

I höst kommer det som bekant ett antal Mercedes Citaro i från Holland till Arriva i Stockholm. Funderar på om dessa bussar kan och får köra på bränslet RME.
Har tidigare hört att linjevagnar av märket Setra med Mercedes motor är godkända för RME först från årsmodell 2009. Vet någon om det fortfarande stämmer.
För den uppgiften är ganska gammal, från den tiden då busstillverkarna var skeptiska till RME.

Lars-Håkan_E

I Kalmar län kör man väl på RME i MB maskiner.

Fredde

Citat från: Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 09:15:30 AM
I Kalmar län kör man väl på RME i MB maskiner.

Ja, det enda som bussarna drivs av i KLT-trafiken är RME eller biogas.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredde_J skrivet 22 februari 2012, 10:03:09 AM
Ja, det enda som bussarna drivs av i KLT-trafiken är RME eller biogas.

Förutom den dispens BiV har att köra på diesel :-)

Ersa

Citat från: IntresseTrafik skrivet 22 februari 2012, 08:55:35 AM
I höst kommer det som bekant ett antal Mercedes Citaro i från Holland till Arriva i Stockholm. Funderar på om dessa bussar kan och får köra på bränslet RME.
Har tidigare hört att linjevagnar av märket Setra med Mercedes motor är godkända för RME först från årsmodell 2009. Vet någon om det fortfarande stämmer.
För den uppgiften är ganska gammal, från den tiden då busstillverkarna var skeptiska till RME.

De är väl skeptiska än idag? Idag år 2012 upphör alla garantier direkt om man (är så dum att man) tankar RME i en splitterny Volvobuss. Då får ägaren själv stå för alla kostnader om motorn skär ihop efter bara några månader.
Mercedes nya Euro6-motor sägs enbart få köras på diesel. Tankar man RME i den, så klarar den inte de utsatta utsläppskraven för Euro6, utan släpper ut mer skadliga avgaser än vad den gör med dieseldrift. Gissningsvis försvinner även motorgarantierna direkt även där.

Men försök få politiker och länshuvudmännen att förstå det...

Lars-Håkan_E

Enligt AGROL så lämnar Scania, MAN o Mercedes garantier med RME användning, däremot inte Volvo

Bussmicke

Citat från: IntresseTrafik skrivet 22 februari 2012, 08:55:35 AM

Kunde man inte skickat OmniLink istf. Citaro?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Måns Johannesson

Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2012, 12:31:10 PM
Kunde man inte skickat OmniLink istf. Citaro?

Enligt Arriva kommer det både Scania och Mercedes från Holland, fast om Scaniorna är OmniLink eller OmniCity vet jag ej.

/Måns

Niclas Rosenius

Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 februari 2012, 12:38:26 PM
Enligt Arriva kommer det både Scania och Mercedes från Holland, fast om Scaniorna är OmniLink eller OmniCity vet jag ej.

/Måns

Dom har bara OmniLink hos Arriva, Holland. Både i 12 m o ledbuss.

//Niclas

Stefan P

Hej

Hur många bussar tar in från Holland?
Har man tappat trafik där?

mvh Stefan P

Måns Johannesson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 februari 2012, 13:06:58 PM
  Dom har bara OmniLink hos Arriva, Holland. Både i 12 m o ledbuss.

//Niclas

Trevligt, är inte särskilt förtjust i OmniCity i förortstrafik.
När det gäller frågan om RME torde ju ialla fall garantier inte vara något större problem då bussarna är från 2005.

/Måns

Niclas Rosenius

Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2012, 16:41:55 PM
Hej

Hur många bussar tar in från Holland?
Har man tappat trafik där?

mvh Stefan P

Ja, man tappade all trafik i Amsterdam-området i december förra året.

//Niclas

Ersa

Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 februari 2012, 19:28:33 PM
Trevligt, är inte särskilt förtjust i OmniCity i förortstrafik.
När det gäller frågan om RME torde ju ialla fall garantier inte vara något större problem då bussarna är från 2005.

Nu är ju inte garantierna det viktigaste, utan den dagliga driften. RME täpper till filter, slår ut värmare (Webasto, Strocco) och leder till en massa onödiga driftstopp här och var. Dessutom frodas bakterier i tankarna vilket leder till det ena och andra.
T.o.m. Nobina Norrtälje som hade sån tilltro på RME har nu i vinter fått ge upp sitt utökade löfte till SL och tankar nu diesel under vintern för att bussarna ska kunna rulla på linjerna med någorlunda värme invändigt, och inte haverera här och var ute längs vägarna. Allt som ser bra ut på papperet fungerar ju inte till fullo i verkligheten.

Jag är miljövän, men skulle aldrig hälla den där sörjan i en privatägd dieselbil, ens om jag fick det billigare. (Om jag nu hade ägt en diesel)

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:47:53 PM
Nu är ju inte garantierna det viktigaste, utan den dagliga driften. RME täpper till filter, slår ut värmare (Webasto, Strocco) och leder till en massa onödiga driftstopp här och var. Dessutom frodas bakterier i tankarna vilket leder till det ena och andra.
T.o.m. Nobina Norrtälje som hade sån tilltro på RME har nu i vinter fått ge upp sitt utökade löfte till SL och tankar nu diesel under vintern för att bussarna ska kunna rulla på linjerna med någorlunda värme invändigt, och inte haverera här och var ute längs vägarna. Allt som ser bra ut på papperet fungerar ju inte till fullo i verkligheten.

Jag är miljövän, men skulle aldrig hälla den där sörjan i en privatägd dieselbil, ens om jag fick det billigare. (Om jag nu hade ägt en diesel)

Nu är det ju allmänt känt i branschen vad jag förstått att man inte kan ha för hög inblandning av RME på vinterhalvåret här uppe i norr pga den låga temperaturen för att RME:n blir för trögflytande under +5.

//Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 februari 2012, 09:16:28 AM
  Nu är det ju allmänt känt i branschen vad jag förstått att man inte kan ha för hög inblandning av RME på vinterhalvåret här uppe i norr pga den låga temperaturen för att RME:n blir för trögflytande under +5.

Men ändå tecknas avtal här och var som kräver 0% fossila bränslen året runt.