Flygbussen Berta

Startat av Gunnar D, 21 februari 2012, 17:35:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Berta står beredd vid Bromma Flygplats för att avgå mot Sergels Torg 23 jan 1969.

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Väldigt snygg bild!  :)

Finns det någon förklaring till att 4004-4013 blev H38? Varför inte från vagn nummer ett? Visserligen avvek 4001 med blå positionsljus och helt glas i framdörrarna, något som även 4002 hade. Men 4003 avvek väl inte på något sätt vad jag vet. Sen är ju detta småsaker egentligen som inte borde hindrat ommålning.

christian berg

Kul med dagens bilder på Brommaflygbussarna! Har under de senaste åren sett bilder på forumet på Blenda, Beata, Berit, Bojan, Birgit, Berta och Britta. Men skönheterna Bodil (4005), Beda (4006) och Barbro (4010) har inte setts till. Någon som plåtat dem?

Hälsningar

Christian B

John

4012 som är på bilden är en av dessa som inte hadde något namn på sig på slutet även 4005 saknade detta på slutet men 4005 är mig veterligen den enda av alla H32 & H38 som hadde rullar kvar i sitt skyltskåp på vänster sida jag satte även in nya lampor i skåpet vid ett tillfälle så det lös så fint  :)

MVH John.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 21 februari 2012, 17:35:49 PM
Berta står beredd vid Bromma Flygplats för att avgå mot Sergels Torg 23 jan 1969.

Mvh Gunnar
En till av "Berglunds brudar"   :D
Jag gillar dessa bussar. Charmiga på något sätt.

HJP

Stefan Isaksson

Finns någon av de här bussarna kvar.
För ett par år sedan körde jag förbi Svista (strax norr om Uppsala på gamla E4 nuvarande lv 600) och då såg jag en parkerad buss som såg ut som en gammal H38.
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att stanna och undersöka saken, och bussen stannade inte där länge.

Skillnaden mot H32 var väl ett större tilltaget bagageutrymme, och så givetvis lackeringen. Eller fanns det någon mer skillnad?
SI

Peter Rost

Det var fd 4008 du såg norr om Uppsala. Foto: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=46844  Något år senare återfanns den på en skrot i Bollnäs. Nyfiket kontaktade jag skrotfirman för att höra efter lite om bussens status, men enligt ägaren så var det inte mycke att ha. -Tyvärr.
Dessutom husbuss, där inredningen var i stort sett helt urplockad. I övrigt - ingen större skillnad mellan H32, och H38 - annat än bagagehylla, samt lackering.

/Peter