Ingen smickrande besiktningsstatistik.

Startat av Wetjo, 20 februari 2012, 16:56:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars-Håkan_E

Skolbussar är ju inget som särredovisas....

Det som avses är bussar upp till 17 passagerare som vanligtvis används för transport av rörelsehindrade och i mindre skoltrafik.

Ersa

"klarade sig igenom besiktningen utan anmärkning"

Vad var det för anmärkningar då? Det räcker ju att en halvljuslampa sitter snett i fästet, att ABS-lampan lyser trots att ABS:en fungerar, eller att en av fyra nödhammare saknas för att bussen ska få anmärkningar.
Jag har även själv sett två lätta bussar nästan få anmärkningar för saknade nödhammare för att besiktningspersonalen inte hittat någon av de fyra nödhammarna på fönsterstolparna, pga att gardinerna skymde dem i vissa vinklar.

Robert T

Vad spelar det för roll egentligen att laga fordonet före besiktningen eller efter? Det är ju dom alternativen som används idag.
Endera är man ögontjänare och lagar fordonet en gång per år FÖRE besiktningen eller så är man "ekonomisk" och lagar det efter besiktningen.

lil-sis

I intervjun jag hörde i Ekot så påpekade han VDn för Svensk Bilprovning att det var just LÄTTA bussar som var sämst.

Tunga bussar, dvs sådana de flesta (?) av oss här kör har däremot blivit bra sedan de påpekade hur dåligt det var förut, bussbranschen har alltså ryckt upp sig!