Ekspressbussar i Norge [5 minutfärska bilder]

Startat av Marc, 08 oktober 2007, 19:40:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

En liten rapport från dagens äventyr!
Drog i morse iväg med bilen västerut med målet norska fjordarna/Bergen.

Från Stockholm bar det av nonstop till Charlottenberg och en lunch på Gränsrasta.
Perfekt utsikt över närliggande hpl, där Timeekspressen till Oslo stannar till.

Strax bortom gränsen möter jag denna nya 9700a på väg mot Kongsvinger.

Lagom till 15 rusningen i eftermiddags nådde jag fram till Lillehammer. En stad som visade sig perfekt för bussmuppning om eftermiddagen.

1,5 timme norr om Lillehammer ligger Otta, där jag just slagit läger för natten.
Bilden tagen från hotellentrén!

Sista bilden på kvällsbussen upp i Ottadalen för ett par minuter sedan, dit jag själv ska upp till i morgon bitti.
Rutten inte helt fastlagd, beror på väder och snö på fjällövergångarna. Men om allt fungerar ska jag nå Bergen och m/s Polarlys i morgon kväll.

Mikael Lövgren

Då bär det av längs riksväg 55..
en fantastisk väg att köra på.. lite småtrång o några mindre backar men annars nästan svensk motorvägsstandard.. ::)
när jag var där för 2 veckor sedan snöade det ganska duktigt och vägen hade tom varit avstängd dagen innan jag körde där.
blev till att lägga på kedjorna..
önskar dig en riktigt trevlig resa..
//Micke
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Marc

Tackar!
Väljer just mellan 55an över Sognefjellet/Jotunheimen, men den verkar i morgon kunna bli rolig.
Kör visserligen Subaru, men har inte dubb på ännu.
Lutar mer åt Rv15 via Grottli ned till Stryn och sedan via Förde ner till Bergen.
/Marc

Från Vegvesen:
Rv 55  SOGNEFJELLET
Vekslende bart og snøslaps. Fare for glatte partier. Klokken 12:30 var det -2 grader, lett bris og oppholdsvær.

Rv 258  GAMLE STRYNEFJELLSVEGEN
Vinterstengt.

Bergenga

DK 21883 er Nettbuss Lillestrøm #553 og HJ 81284 er sannsynligvis Nettbuss Lillestrøm #588. Begge tilhører Kongsvinger, tror jeg.

Fine bilder!
Mvh.
Øyvind Berg

Johan B

Magne

Dette var riktige flotte bilder! Du hadde fanget Nordfjordekspressen sine busser (som er mine busser når jeg skal besøke familien i Olden) I tillegg hadde du fått et nydelig skudd av den nye TIMEekspressen til Kongvinger! Virkelig bra Marc! Håper du holder oss oppdatert fra din Norgesturnée!
Hilsen Magne!

Besøk meg på www.magnehaheim.no

Marc

Citat från: Magne skrivet 08 oktober 2007, 23:09:48 PM
Virkelig bra Marc! Håper du holder oss oppdatert fra din Norgesturnée!

Tack!
Ska førsøka, dock tror jag inte att m/s Polarlys har WIFI ombord... :-\

Ronni Svensson

Niklas Bygdestam

Citat från: Marc skrivet 08 oktober 2007, 19:40:06 PM

Är det någon här som kan säga hur norrmännen uttalar namnet på det här företaget? Säger de Timexpressen? Eller ska det uttalas Time Expressen, dvs som två ord?

Kanske en dum fråga av mig men jag kan inte låta bli att undra när jag ser hur de skriver detta namn på bussarna ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Magne

Du uttaler det helt vanlig, rett fram  ;) Som i timeekspressen! ;D Det er bare å spørre
Hilsen Magne!

Besøk meg på www.magnehaheim.no