Tre rullar siffror - Capitol

Startat av Mr G, 20 februari 2012, 12:12:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Capitolerna hade i sina skyltskåp från början två sifferrullar, en med sifforna 0-19, en med siffrorna 0-9, samt en rulle bokstäver med mindre typsnitt. Det medgav skyltning av linjenummer 0-199 A-Z. Efter att landsbygdstrafiken införlivats med SL, och bussarna börjat vandra mellan hallarna, uppstod behov att kunna skylta Capitolerna med linjenummer större än 199. För detta ändamål ombyggdes skyltskåpen, så att bokstavsrullen ersattes med en sifferrulle 0-9, med resultat att dessa vagnar efter ombyggnaden kunde skylta linjenummer 0-1999. Om bokstäverna blev kvar eller inte, minns jag inte längre, men rullen hade nog blivit för tjock med hela alfabetet kvar tänker jag mig. Och eftersom hålet som visar siffran/bokstaven hade vidgats för att passa de större siffrorna, kunde nog inte de små bokstäverna vara kvar alls. Jag undrar om man inte hade valt ut några vanligt förekommande bostäver, t ex E,X kanske A,B,C också, fast minnet är väldigt svagt på den punkten.  Om det nu var så att rullarna hade nytillverkats. Annars blev det väl inga bokstäver alls.

Här kommer ett ombyggt skyltskåp i trafik på 745:an. Det syns att det är trångt för siffrorna att få plats, och en viss obalans i symmetrin har också uppstått.
吉先生

Gunnar D

Ja, det är snyggt och luktar vår och maj 1972 lång väg här på Gamla Huddingev genom Örby! Men jag undrar om inte hundratals/tiotalsrullen ändå gick från 1 till 19 iaf. Siffran 0 på denna rulle hade man nog ingen praktisk användning för under 60- och 70-talet. Det är ju först på senare år som exvis vissa tidningar har sidorna 03, 04, 05 osv. i ett försök att vara kreativa.

Mvh Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 20 februari 2012, 18:03:43 PM
Jag undrar om inte hundratals/tiotalsrullen ändå gick från 1 till 19 iaf. Siffran 0 på denna rulle hade man nog ingen praktisk användning för under 60- och 70-talet. Det är ju först på senare år som exvis vissa tidningar har sidorna 03, 04, 05 osv. i ett försök att vara kreativa.
Mvh Gunnar

Ja så kan det mycket väl ha varit. Jag funderade också om jag skulle skriva från 0 eller från 1. Men när det gäller dagen H-bussarna är jag rätt säker på att man hade tre likadana rullar, vad gäller siffrorna åtminstone. Från 0-9 och småtexter som gjorde att man kunde skylta bl a "Ej i trafik" och "Abonnerad" med hjälp av alla tre sifferrullarna.
吉先生