GS B31 624 i Tynnered

Startat av Gunnar D, 19 februari 2012, 14:46:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Klar för sin långa färd mot Östra Sjukhuset står linje 58 beredd vid Opaltorget våren 1978.

Mvh Gunnar

Jonas Gustafsson

Vilken trevlig bild! Har minnen från badresor med 58:an till Näset några somrar i slutet av 70-talet som utgick från min mormor och morfar i Björkekärr.
Till Näset körde man dock B31 först de sista somrarna vi åkte. Tidigare var det mestadels Volvo B59/Säffle, minns inte om det var B32 (700-serien) eller B34 (800-serien).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mats Karlsson

Jag tyckte att färgsättningen på dessa ledbussar var mycket lyckad när de var nya och jag tycker fortfarande detta nu när jag ser bilder som är 30-35 år gamla. Tänk er dubbelledbussarna i denna färgsättning!!

matti

800 bussarna/helautomat gick på linje 58.  700 bussarna hade halvautomat.
Linje 58 gick mellan Östra Sjukhuset-Centralen/Drottningtorget-Tynnered under högtrafiken och på kvällarna mellan Östra Sjukhuset och Centralen/Drottningtorget.
Visst var färgsättningen lyckad och den gamla GS logotypen.

Nupski

Oj vad det måste ha vrålat i backen upp från Åkered  ;D.

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 19 februari 2012, 22:41:07 PM
Tidigare var det mestadels Volvo B59/Säffle, minns inte om det var B32 (700-serien) eller B34 (800-serien).

//Jonas G

Det var som sagt B34 men även B30 och B43 sågs ofta på 58:an mot Tynnered.

/Gunnar

yngrot

Härlig bild och som andra skrivit en snygg lack som inte hade varit fel på nya bussar .  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Anders Eriksson

Kan bara instämma i övriga ovationer kring bilden. Gunnar måste ha en mycket bra scanner! Någon här som har koll på från vilket garage linje 58 sattes ut ifrån. Gårda och Majorna eller bara Gårda?

Gunnar D

Citat från: Anders Eriksson skrivet 25 februari 2012, 15:34:07 PM
Kan bara instämma i övriga ovationer kring bilden. Gunnar måste ha en mycket bra scanner! Någon här som har koll på från vilket garage linje 58 sattes ut ifrån. Gårda och Majorna eller bara Gårda?

Tackar, tackar! Jag har en Canoscan 9950F som väl är OK men inte i topp. Har också scannat lite med en Epson Perfection V500 som jag tycker verkar vara ett strå vassare.
Linje 58 utsattes väl bara från Gårda iaf fram till bussgaraget Majorna öppnades, dock kanske den buss som blev linje 94 under kvällstid sattes ut från Klippan (som väl var under Gårda).

/Gunnar