Ett litet missöde 1983

Startat av j-a, 18 februari 2012, 21:14:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Ett par bilder från min fars album igen
Ett litet missöde som drabbade ett antal GDG bussar vid Eldforsen längs rv242 (nuvarande rv26) utanför Vansbro i januari 1983

GDG 2828 strax på hjulen igen

GDG2829 och 2637 ska strax få draghjälp av bärgaren,även underredet av 2227 syns liggande i slänten framför bärgaren.
Lyckligtvis skadades ingen så alvarligt vid denna olycka

Johan Hansson

Var samliga tre bussar av på samma ställe samma dag?
Huvudsaken är ändå att ingen blev skadad, en eller t.o.m tre bussar går att ersätta om de så skulle behövas det gör inte ett människoliv..
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

j-a

Citat från: Johan Hansson skrivet 18 februari 2012, 23:09:49 PM
Var samliga tre bussar av på samma ställe samma dag?
Huvudsaken är ändå att ingen blev skadad, en eller t.o.m tre bussar går att ersätta om de så skulle behövas det gör inte ett människoliv..
Det var inte bara 3 bussar dom var 4!! 3 av dom kom med militärer från karlstad och var på väg mot Trängslet (Älvdalen) 2637 var den första som gick av vägen följt av 2829 som brakade in i baken på den första,sedan kom 2828 och försökte stanna men halkade då av vägen och välte. Sist kom GDG expressen 2227 från Sälen mot Göteborg från andra hållet som först stannade och sedan stillastående kanade i diket och sedan välte utför en slänt. Samtliga av dessa bussar reparerades efter detta äventyr,2829 var den som blev mest skadad,blev inte sig lik efter detta :'(
Några skadades men alla klarade sig hyfsat iallafall som tur va

Mats Karlsson

Jag har något svagt minne av detta. Inte så långt efter att detta hade hänt var jag upp till Tränglset och skjutfältet som repgubbe. På vägen hem grupperade vi utanför Vansbro för kaderövningar. På sensommaren samma år var jag till Trängslet i tjänsten. Då var vi ca 50 bussar som samlade ute på skjutfältet. På så sätt passerade jag olycksplatsen fyra gånger strax efter att olyckan hade hänt.

Greger Larsson

Hade man ingen kom-radio hos GDG? Eller blev man helt överrumplad av väglaget? Lite märkligt att man lyckas lägga tre bussar på vänstersidan i färdriktningen även om man av bilderna kan ana besvärligt före i kombination med obefintliga plogkanter. Och vad har hänt med 2829, har bakdörren ramlat av? Även framdörren verkar vara på väg, men det hänger kanske ihop med närkontakt med den främre bussen.

j-a

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 februari 2012, 15:44:03 PM
Hade man ingen kom-radio hos GDG? Eller blev man helt överrumplad av väglaget? Lite märkligt att man lyckas lägga tre bussar på vänstersidan i färdriktningen även om man av bilderna kan ana besvärligt före i kombination med obefintliga plogkanter. Och vad har hänt med 2829, har bakdörren ramlat av? Även framdörren verkar vara på väg, men det hänger kanske ihop med närkontakt med den främre bussen.
Kom radio fanns bara i vissa linje,stadsbussar i huvudsak bussar tillhörande större garage,telefon började komma i expressbussarna,men vad jag minns fanns det inte i någon av dessa bussar.Bakdören på 2829 står på glänt vilket syns bättre på en annan bild jag har,vad det gäller fronten så är den helt intryckt :'(
Har för mig att det sades att det var fint väglag både före och efter olycksplatsen,kan ju bero på närheten till västerdalälven just där,den rinner ju aldeles nedanför bussarna??

Drängen