Travellers SL förare får extra pengar

Startat av homer, 18 februari 2012, 17:55:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer


Traveller har inte betalat Stockholmstillägg och tvingas nu betala ut de förarna har gått miste om + extra skadestånd


http://www.ka.se/index.cfm?c=100378


Lars-Håkan_E

#1
Botkyrka Buss, Swebus o Wasatrafik betalade heller aldrig detta tillägg för de linjer man körde, linjer som sedan övertogs av just Traveller så det är knappast konstigt att efterträdaren heller inte gjorde det, allrahelst när arbetsgivarorganisationen var övertygade om att linjerna inte ingick i denna överenskommelse med Kommunal Sthlm, något som f.ö jag inte tror att dem gjorde gm att företrädarna aldrig behövde betala.

Det som kan vara intressant genom denna dom är att alla ni som kör eller har kört ersättningstrafik eller som inhyrda i SL:s linjetrafik har rätt att erhålla Sthlms tillägg oavsett arbetsgivare, det kan bli ganska stora belopp för ett par Sthlms åkare, Strömma t.ex.

Ersa

"Storstadstillägg får bussförare eftersom det är påfrestande att köra i storstadsmiljö. Enligt kollektivavtalet har alla chaufförer som kör linjetrafik på sträckor som Storstockholms Lokaltrafik (SL) ansvarar för, rätt till tillägget."
http://www.ka.se/index.cfm?c=100378

Jag tolkar detta som att detta "storstadstillägg" gäller för hela länet. Korrekt?
Även på påfrestande linjer t.ex 856 längst ner på Södertörn och 642 längst uppe i Roslagen? ;)

Lars-Håkan_E

Ja.

Fridströms chaufförer skulle ha haft det och Nobina Uppsalas som kör SL linjer likaså, Björcks i Nykvarn likaså om man tolkar domen.
Dessutom alla förare som kört ersättnings etc trafik för SL linjer.
Strömma körde ju t.ex en hel del för Nobina Huddinge/Botkyrka i fjol

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 18 februari 2012, 20:47:00 PM
Fridströms chaufförer skulle ha haft det och Nobina Uppsalas som kör SL linjer likaså

Fridströms har betalat ut detta SL-tillägg i många år nu.
Men hur blir det för de förare som kör gula bussar på rena UL-linjer in i Stockholms län? T.ex UL 805 och 857 till Hallstavik, samt 808 till Norrtälje. Och det finns ju även Södermanlandslinjer där gröna bussar körs in till t.ex Södertälje (och Nykvarn?)

Lars-Håkan_E

Det ska ju vara linjetrafik för SL vilket framgår av domen, UL o SLT linjer faller ju inte inom detta, inte heller anslutningstrafik till div färjor

CR

Citat från: Håkan_E skrivet 18 februari 2012, 20:12:42 PM
Botkyrka Buss, Swebus o Wasatrafik betalade heller aldrig detta tillägg för de linjer man körde, linjer som sedan övertogs av just Traveller så det är knappast konstigt att efterträdaren heller inte gjorde det, allrahelst när arbetsgivarorganisationen var övertygade om att linjerna inte ingick i denna överenskommelse med Kommunal Sthlm, något som f.ö jag inte tror att dem gjorde gm att företrädarna aldrig behövde betala.
Nu är du nog ute och reser lite grann.....

Lite begreppsutredning:

1) När Wasatrafik körde närtrafiken existerade inte något Stockholmstillägg, för det tillägget kom till efter att Swebus för första gången började köra SL-trafik 1993 (minns de strejkande Swebusförarna i Ösmo och Södertälje samt på Lidingö och Mälaröarna). Då kom Stockholmstillägget till i det s.k. Swebusavtalet, vilket var en rest från det statliga avtalet, och då enbart i detta kollektivavtal och inte i transportavtalet som omfattade de privata bussbolagen.

2) Wasatrafik har aldrig tillämpat Swebus- /statliga avtalet för förare, utan Wasatrafik gick på transportavtalet.

3) När Linjebuss vann sitt första kontrakt med SL-trafik 1996, så fick även transportavtalet en skrivning om Stockholmstillägg.

4) Att Stockholms Läns Landsting genom färdtjänstnämnden (som inte omfattas av Stockholmstilläget) har varit huvudman för närtrafiken får ses som en parentes. Jag minns inte exakt, men fram till åtminstone 2003-04 någonstans, så var SL huvudman för närtrafiken och nu har det gått tillbaka till SL igen.

5) När Swebus körde närtrafiken åt SL, så kördes de flesta linjerna från Tyresögaraget samt någon enstaka från Märsta. Dessa förare fick Stockholmstillägg!

6) När Traveller vann kontrakten för närtrafiken, så hade huvudmannaskapet övergått till Landstingets färdtjänstnämnd.

Lars-Håkan_E

1) och 5) Rätt så länge trafiken drevs under Wasatrafiks namn, från runt 1995 var det Swebus Sthlm som hade avtalet och bussarna kunde bemannas både med förare som avlönades på det blå avtalet som det rosa och efter en tid när Wasatrafik helt avvecklats i Sthlms området även som varumärke enbart det rosa avtalet, detta var ända till denna trafik övergick till dåvarande Swebus Stockholm entreprenad och linjerna kom att köras av Tyresö o Brommagaragen och då fick förarna Sthlms tillägget.