Bussar i Linköping i september 1992, del 2 (av 8)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 februari 2012, 15:12:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

LFF677.   

Från början var den Vänersborgs Linjetrafik 14.

MKD341 var från början Mölndalsbussarna 471.

Mitt besök i Linköping föranleddes av att Linköpings Trafik AB och Norrköpings Lokaltrafik just slagits ihop till LITA. 1994 tillkom SLT:s busstrafik och T-Buss och namnet byttes till Näckrosbuss. År 2000 slogs detta samman med SL Buss och bildade Busslink, dagens Keolis.

MDF069, MDD119 och MDP119. De tre sista siffrorna i inventarienumret är de nummer de hade hos Linköpings Trafik AB.

LGG290 hade nr 2 hos Linköpings Trafik AB.

BSW350 hade nr 9 hos Linköpings Trafik AB.

ODH535 hade samma nummer hos Linköpings Trafik AB och till en början också hos Busslink men där ändrades det sedan till 4519.

Peppen

Nostalgi!  :D

Kommer ihåg hur mycket kritik Linjebuss fick i början av 90-talet när de precis övertagit en del av trafiken i Östergötland. Anledningen var att de skrapat ihop en salig blandning bussar från alla möjliga ställen i Sverige och att kvalitén i många fall var långt under vad passagerarna och förarna var vana vid. Ett antal bussar kom nog från Skåne med tanke på den reklam som satt kvar på bussarna en lång tid efter att de flyttats upp...

torrentjohan

Kommer följa dina uppdateringar med intresse, kul med bilder från min hemstad. Ser gärna bilder från linje 540 om du har :)

Peppen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2012, 15:12:06 PM

Någon bild på SJ-Scanian bredvid? Det borde vara 5177 KTH644, tidigare SJ 1929. Alternativet är 5175 KUL564, tidigare SJ 1928, men det är mindre troligt eftersom den mestadels agerade reserv-/skolbuss i Åtvidaberg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy P skrivet 18 februari 2012, 16:18:49 PM
Någon bild på SJ-Scanian bredvid? Det borde vara 5177 KTH644, tidigare SJ 1929. Alternativet är 5175 KUL564, tidigare SJ 1928, men det är mindre troligt eftersom den mestadels agerade reserv-/skolbuss i Åtvidaberg.

Nej, den fastnade inte. Bilden på de tre CN112 blev ett impulsskott när vi var på väg därifrån.

1896

LFF677.   

Från början var den Vänersborgs Linjetrafik 14.

Varför bytar man en digital dest skylt till rulle ? var väl ändå ett nedköp.  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 februari 2012, 14:30:25 PM

Varför bytar man en digital dest skylt till rulle ? var väl ändå ett nedköp.  ::)

Kan tänka mig två skäl: den digitala skylten var inte med i försäljningen eller den har havererat och bytts ut mot något som fanns i lagret.

Ola Almquist

Underbart! Linköping på min tid. Bussbilder tog jag inte många, men jag minns de flesta. CN112:orna såg man inte ofta, de kan inte haft så många mil på mätaren. Ombyggda från TAD till biogasdrift. Det var innan biogas blev vanligt som fordonsbränsle. Linjebuss 972 hade gjort ett mellanspel hos Sunnerbobuss i Hamneda.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

LFF677.   
Vänersborgs Linjetrafik 14.

Nu flödar nostalgin igen! Oj, vad jag tyckte Vänersborgs Linjetrafiks bussar var snygga på sin tid.  Vällackerade och välskötta! Det är synd att länshuvudmännen har suddat ut bussföretagens identiteter.