Rosa bussar i Eldslandet

Startat av BD, 16 februari 2012, 10:49:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

I går stod vi strax före 05.00 i Ushuaia, Eldslandet Argentina, som påstås vara värdens (sydliga) ände och väntade på buss mot Punta Arenas i Chile.
Tittade bort mot bussparkeringen och upptäckte till min förvåning två svenska bussar. Trots mörkret tog jag några bilder.

Robert T

Bra galet att skeppa över svenska bussar dit. Hur gör man med besiktning? Låter dyrt att ta hem dom för besiktning bara.

Björn Forslund

Vet inte om någon därnere bryr sig om huruvida de är besiktigade eller ej. De kanske inte ens har bilprovning modell Sverige?

Susanne

Är det inte så att alla Rosabussarna är svenskreggade? Jag kanske har fel..
Vissa är i Sverige och andra utplacerade i Afrika och SydAmerika, enligt deras hemsida.
http://www.rosabussarna.com/

Lars

Citat från: Robert T skrivet 16 februari 2012, 11:07:57 AM
Bra galet att skeppa över svenska bussar dit. Hur gör man med besiktning? Låter dyrt att ta hem dom för besiktning bara.

Bussarna är inte besiktigade!
Här har vi en svensk åkare som struntar i att besiktiga sina fordon bara han kommer utanför sitt eget land, han rider på att det inte är så noga i de land han kör, samtidigt som vi själva är drabbade av detta fenomen i vårt eget land med utländska fordon som rullar på våra vägar och även svenska fordon med utländska nummerplåtar för att undgå lagens långa arm!

Efter sökning på transportstyrelsen

Registreringsnummer: DEM696
Fabrikat: SCANIA B86 S58
Färg: LRÖD    Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 1981    Fordonsslagsklass:
Chassinummer: 1850564
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-11-16
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-11-16
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: ANDERS ERIKSSON TRAVEL AB
Adress: TORRSJÖ 110
Postnr: 862 95    Förvärvsdatum: 2009-06-03

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: TRYGG-HANSA
Försäkringsdatum: 2009-06-12

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2009-08-10)
Tillfällig registrering: Nej    Privatimport: Nej
Antal ägare: 1    Yrkesmässig trafik: BUSS
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2009-06-12
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2010-06-30
Senast godkända besiktning: 2009-06-05
Föreläggande:Nej
Körförbud:Ja
Vägmätarställning, km: 155178

FAO 927 är också avställd med körförbud!

Citat från: BD skrivet 16 februari 2012, 10:49:43 AM

I går stod vi strax före 05.00 i Ushuaia, Eldslandet Argentina, som påstås vara värdens (sydliga) ände och väntade på buss mot Punta Arenas i Chile.
Tittade bort mot bussparkeringen och upptäckte till min förvåning två svenska bussar. Trots mörkret tog jag några bilder.

BD

Citat från: Susanne skrivet 16 februari 2012, 11:32:33 AM
Är det inte så att alla Rosabussarna är svenskreggade? Jag kanske har fel..
Vissa är i Sverige och andra utplacerade i Afrika och SydAmerika, enligt deras hemsida.
http://www.rosabussarna.com/

I utvecklade länder som Argentina och Chile lär det finnas motsvarighet till Bilprovningen. Men i länder som Bolivia kan det knappast finnas någon fungerande bilprovning.

Overlander

Det är inte riktigt sant att alla bussar är svensk reggade finns faktiskt två scania med tanzania karosser som är tanzania reggade.