Nyflyttade bussar inom Sthlm Sydväst och lite annat - 15 februari 2012

Startat av Mikael T Nilsson, 15 februari 2012, 14:46:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep från Stockholm söderort. Först Keolis 3867 (f.d. Connex/Veolia Råsta) på Nybodalinje 165 mot Farsta C.



Två MAN-bussar från Gubbängen dök upp på Nybodalinjer, 7531 på linje 133 mot Ekensberg...



...och 7540 på linje 147 som här gör ett uppehåll vid Nybodadepån (hållplats Kilaberg). Tydligen trafikerar Gubbängen linjer som annars domineras av Nybodavagnar.



En av Nybodas Volvo 8900-vagnar på linje 147.



Som tidigare nämnts på Bussnack skedde omplaceringar av ca 40 bussar mellan trafikområdets tre depåer. Keolis 6338 flyttades helgen 11-12 februari från Nyboda till Eriksberg.



Samma helg flyttades 5596-5603 från Eriksberg till Gubbängen.  Denna dag trafikerade minst 5596, 5598 och 5601 "Gubbängenlinje" 740.



Slutligen Keolis 6053 som väl ursprungligen inte var stationerad i Gubbängen(?) på stomlinje 173.
Kul att få se en Scaniabuss igen på 173:an nu när det nästan bara trafikeras blå MAN-ledvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

vad har 3867 för historia? den ser ut att sakna AC och bör alltså inte vara en sk. trängselbuss som kom hösten 2005?

Måns Johannesson

Citat från: homer skrivet 15 februari 2012, 16:11:26 PM
vad har 3867 för historia? den ser ut att sakna AC och bör alltså inte vara en sk. trängselbuss som kom hösten 2005?

Denna vagn har, liksom övriga 3858, 3859, 3861-3870, vanliga vogelstolar och kommer ursprungligen från Råsta. De leverarades direkt efter trängselvagnarna och Linjebuss/Veolia (minns inte när de bytte namn) var alltså det enda bolag i Stockholm som hade B9SA som inte var trängselvagnar när dessa vagnar var nya. Hela serien finns nu mer i Stockholm sydväst, ursprungligen i Nyboda men 3868 hör nu mer hemma i Eriksberg enligt bilregistret.
I övrigt, som svar till Mickes inlägg så blandas linjerna rätt friskt mellan depåerna i sydväst, tror t.ex. Eriksberg kör en del på 740 (men är inte säker), likaså har Nyboda en del turer på 707 så det har förekommit en del Nyboda B9SA på den linjen tidigare.

/Måns

Cero

Utifrån vad jag kan se som dagligen rör mig i området för linjerna 133 och 147 körs den senare i huvudsak av Nyboda med Volvo 8900, men i morgon- (och antagligen kvälls-) är ett antal av Gubbängens MAN ute på linjen. Hur det är mitt på dagen törs jag inte svara på, men de gånger jag ser 147:or vid Liljeholmen dagtid har det alltid varit Volvo. Linje 133 körs företrädesvis (men inte uteslutande) av MAN utifrån vad jag har sett.

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 15 februari 2012, 17:12:54 PM
Denna vagn har, liksom övriga 3858, 3859, 3861-3870, vanliga vogelstolar och kommer ursprungligen från Råsta. De leverarades direkt efter trängselvagnarna och Linjebuss/Veolia (minns inte när de bytte namn) var alltså det enda bolag i Stockholm som hade B9SA som inte var trängselvagnar när dessa vagnar var nya. Hela serien finns nu mer i Stockholm sydväst, ursprungligen i Nyboda men 3868 hör nu mer hemma i Eriksberg enligt bilregistret.
I övrigt, som svar till Mickes inlägg så blandas linjerna rätt friskt mellan depåerna i sydväst, tror t.ex. Eriksberg kör en del på 740 (men är inte säker), likaså har Nyboda en del turer på 707 så det har förekommit en del Nyboda B9SA på den linjen tidigare.

/Måns

Tack för ditt svar. Om jag minns rätt så var en del av Råstas 38xx-vagnar trängselvagnar. Eller var det så att det var Connex Kallhälls 38xx-vagnar som var en del av trängselvagnsflottan? Kallhälls vagnar övergick ju senare till Swebus/Nobina men blev kvar inom trafikområdet.

Citat från: Cero skrivet 15 februari 2012, 18:14:05 PM
Utifrån vad jag kan se som dagligen rör mig i området för linjerna 133 och 147 körs den senare i huvudsak av Nyboda med Volvo 8900, men i morgon- (och antagligen kvälls-) är ett antal av Gubbängens MAN ute på linjen. Hur det är mitt på dagen törs jag inte svara på, men de gånger jag ser 147:or vid Liljeholmen dagtid har det alltid varit Volvo. Linje 133 körs företrädesvis (men inte uteslutande) av MAN utifrån vad jag har sett.

Tack för uppgifterna! Då var det inte så unikt med MAN-bussar vid Liljeholmen som jag trodde.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Mikael T Nilsson

Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 14:29:57 PM
Inga bilder?

//Jacob

Visas inte bilderna?
Eller önskar du bilder på andra bussar som nämns i inläggen ovan?  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 februari 2012, 13:21:06 PM
Tack för ditt svar. Om jag minns rätt så var en del av Råstas 38xx-vagnar trängselvagnar. Eller var det så att det var Connex Kallhälls 38xx-vagnar som var en del av trängselvagnsflottan? Kallhälls vagnar övergick ju senare till Swebus/Nobina men blev kvar inom trafikområdet.

Råsta hade ju även 3834-3843 och 3856, 3857 som hade regionalstandard, jag tror samtliga dessa var trängselvagnar. Om jag inte minns fel började de två sista sitt liv i Kallhäll men flyttade till Råsta senare. Samtliga dessa vagnar finns nu i Björknäs, vet inte om de skall tillbaka till Råsta när Arriva tar över (trängselvagnarna hör ju normalt till sitt ursprungliga område även om de har flyttats).

/Måns

Ted Selander

Citat från: Måns Johannesson skrivet 17 februari 2012, 10:59:30 AM
Råsta hade ju även 3834-3843 och 3856, 3857 som hade regionalstandard, jag tror samtliga dessa var trängselvagnar. Om jag inte minns fel började de två sista sitt liv i Kallhäll men flyttade till Råsta senare. Samtliga dessa vagnar finns nu i Björknäs, vet inte om de skall tillbaka till Råsta när Arriva tar över (trängselvagnarna hör ju normalt till sitt ursprungliga område även om de har flyttats).

/Måns
3856-57 levererades i september 2005, fyra månader efter första serien och i samma veva som resterande 38xx med förortsstandard. Inga 38xx följer med över till Arriva.

Måns Johannesson

Citat från: Ted S skrivet 17 februari 2012, 11:46:29 AM
3856-57 levererades i september 2005, fyra månader efter första serien och i samma veva som resterande 38xx med förortsstandard. Inga 38xx följer med över till Arriva.

Vet du hur det är med 66XX vagnarna i Täby samt de som flyttats från Täby till Björknäs?

/Måns

Ted Selander

Citat från: Måns Johannesson skrivet 19 februari 2012, 21:25:46 PM
Vet du hur det är med 66XX vagnarna i Täby samt de som flyttats från Täby till Björknäs?

/Måns

32 av de 47 återstående 66-vagnarna följer med över i januari 2013. Alla finns inte på plats i Norrort idag.
Mycket kan hända innan det är dags, därför ingen lista över individer just nu.