Ostfestival - en gång var de nya

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 februari 2012, 11:59:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Göteborgs Spårvägar köpte under åren 1999-2001 inte mindre än 97 bussar från de holländska fabriken den Oudsten. Något år senare gick fabriken i konkurs och det kan vara därför att de inte köpte några senare. I dag har de i princip lämnat trafiken på Göteborgs gator och därmed hela Sverige. Dock har Spårvägssällskapet Ringlinien en den Oudsten i sina samlingar och jag tror att Terminal G även har kvar ett par även om de är avställda.

Till sommaren 2000 köptes ett antal den Oudsten som sattes in i trafik runt Mölndal. Spårvägen hade fått ta över denna efter Kålleredsbussarna, som gick i konkurs sedan de räknat bort sig på en upphandling. När jag tog bilderna var bussarna således helt nya.

Visade bussar är RLX376, RMF535, RMF580, RLA787 och RLX427.

Brollan

Himla trevligt och se dessa bussar i orginallackering och även se Mölndals centrum (eller Broplatsen som det hette då) innan man byggde nya terminalen uppe på bron, (nuvarande Mölndals station).

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2012, 11:59:11 AM
I dag har de i princip lämnat trafiken på Göteborgs gator och därmed hela Sverige. Dock har Spårvägssällskapet Ringlinien en den Oudsten i sina samlingar och jag tror att Terminal G även har kvar ett par även om de är avställda.

Terminal G har 3 stycken kvar (RLX376, RMF553, RNK859) samt 2 gasledbussar. Vetenskapsskolan i Göteborg AB har en, RLK136.

Calle