Närkontakt mellan bil och buss i Uppsala igår (bilder)

Startat av Jacob, 15 februari 2012, 07:53:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

GUB 391 hade tydligen backat in i en bil. Bilderna tagna vid Cellovägen i Gottsunda, Uppsala 2012-02-14.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 15 februari 2012, 14:38:38 PM
Backkamera är bra grejjer!

Nu talar du om nymodigheter här. Det har vi bara på våra allra nyaste bussar. :)

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 15 februari 2012, 15:17:09 PM
Nu talar du om nymodigheter här. Det har vi bara på våra allra nyaste bussar. :)

Ja och tänk va bra det är!
Det är jobbigt när man brummar på och vips tvärstopp i trafiken och någon måste backa. Man har ingen aning om ifall en bil/moped/cyklist gömmer sig nära bakom eller inte. Går man ut och tittar att det är fritt kan det smyga upp en bil medans man går in i bussen igen...

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 15 februari 2012, 15:35:26 PM
Ja och tänk va bra det är!
Det är jobbigt när man brummar på och vips tvärstopp i trafiken och någon måste backa. Man har ingen aning om ifall en bil/moped/cyklist gömmer sig nära bakom eller inte. Går man ut och tittar att det är fritt kan det smyga upp en bil medans man går in i bussen igen...

Jo dock skulle jag aldrig backa i trafiken. Om det var tvunget så skulle jag be en resenär eller nån annan att titta åt mig. Annars backar jag aldrig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 15 februari 2012, 16:56:32 PM
Jo dock skulle jag aldrig backa i trafiken. Om det var tvunget så skulle jag be en resenär eller nån annan att titta åt mig. Annars backar jag aldrig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Du skulle inte ens backa med kamera?

Du vet väl att tusentals lastbilschaufförer gör de mest otroliga inbackningarna i livlig trafik varje dag? Inte kör dom över så värst många heller.  ;D

lil-sis

Citat från: Robert T skrivet 16 februari 2012, 01:14:48 AM
Du skulle inte ens backa med kamera?

Du vet väl att tusentals lastbilschaufförer gör de mest otroliga inbackningarna i livlig trafik varje dag? Inte kör dom över så värst många heller.  ;D

Vi ska inte backa i trafik.

bjorn_k

Det är mycket man inte ska... Visst ska vi inte backa om man är det minsta osäker, men med bra kamera, ordentlig uppsikt och långsamt framförande av vagn, vid nödlägen eller oförutsedda händelser (hellre backa än bli påkörd av en timmerbil tillexempel)?

Lars-Håkan_E

Ta nu inte detta som någon kritik...åt nåt håll.

Det här med att inte backa är något som lever kvar hos några av de kommunala o landstingsägda företagen än idag.

När jag började på dåvarande SL för dryga 30 år sedan var den stående ordern att man inte fick backa, behövde man backa skulle man tillkalla en "Bas" som skötte backningen. Detta var alltså i innerstan.

När jag sedermera lyckades få förflyttning inom bolaget frågade jag distriktets instruktör hur det var med backning, fick man backa utan att bli uppkallad till Mälartorget eller ej?

Kan ju lova att den blick jag fick sade allt, man förutsatte att förarna kunde framföra bussen på ett säkert sätt åt bägge hållen.

Men det är betydligt enklare att bestämma att ingen får backa nånsin jmf med att utbilda och stödja förarna i sitt arbete, på liknande sätt så ställer man hellre in trafiken vid snöfall eftersom det finns ett antal förare som inte klarar av att köra utan att sätta sig fast t.ex

lil-sis

Jag tror det är för vår skull. Det gör att man har ryggen fri sas om man inte vill backa i en viss situation.

Vi får lära oss att backa, även med ledbuss och alla vi som hämtar buss i garage dagligen backar ju.

Sen finns det naturligtvis ett gäng kollegor som inte ska backa, för allas skull.

Backa kortbuss är ju en sak men att backa ledbuss är lite av en färskvara, så är man minsta osäker är det ju oftast bättre att låta bli.

Lars-Håkan_E

Det blir ju bara pinsamt om man nu inte kan backa eftersom man aldrig lärt sig/fått göra det.

Det finns ju tyvärr färska exempel med förare som fått order från Polisman eller Räddningstjänst och som svarat att han/hon inte kan backa sin buss resp inte får för trafikledningen.

Att man inte ska kasta i backen och backa utan att ha läget fullständigt klart för sig och i förekommande fall ordnat uppsikt bakåt är ju en annan sak.